Hej! Vi har tagit fram vår murstock och ska installera en kamin (Contura 510). Måste laga murstocken lite eftersom putsen har släppt i hörnet. En fråga bara....hur gör man när man slammar en murstock eller hur ska man gör för att det ska bli snyggt. Har ingen erfarenhet av sånt här så all hjälp med förslag är välkommet.
Ha en trevlig helg!
Kram Takida
 
Hej!
Jag skulle nog inte slamma den, utan putsa. Slamningen ger ingen vidare snygg yta enligt min mening. Puts är att föredra, sedan är det ju bara att måla hela murstocken så är den som ny :) Att putsa på egen hand är relativt svårt om man vill få en snygg yta, så jag skulle nog lägga några slantar på en murare!

Mvh Johan
 
min erfarenhet (med två murstockar i tegel) är att om bara ytskiktet är skadat på utsidan av murstocken inomhus så är det puts som blir snyggast, är det skador i bruket som håller ihop teglet måste detta först lagas. slamma gör man oftast invändigt för att stabilisera rökkanalen. valet av bruk för slammning på insidan av rökkanal beror på vad kanalen används till. hade en firma som gjorde vid båda murstockarna i våras och det var den metoden de valde.
 
Med tanke på tidigare svar, så måste jag ju vara lite motpol :) Slamma på du, och måla sen. Då får du en yta som följer teglet, och där mindre skavanker försvinner med slammande. Jag tycker att det ger en trevlig känsla av både putsbruket och teglet.

Knacka bort all gammal puts, se till att all löst försvinner. Blanda bruket till en lite lösare välling. Mha en borste (vad de nu heter på murarspråk?) så kan du applicera på väggen. Det kommer bli mycket spill, så skydda allt i närheten ordentligt (golvet). När du tar ner putset så dammar det ordentligt.

TIllsist, det är ju faktiskt lite jobbigt måste jag medge. Så om du bara ska reparera lite i ett hörn, så kanske en putsad vägg är att föredra :)

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.