I väntan på svar från LB-Hus läste jag den här artikeln i Smålandsposten idag
http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/franluftvarmepumpar-tuff-konkurrent-till-fjarrvarmen(838500).gm

Spännande när kommunen är kritisk till sitt eget system, samt att enligt den här artikeln är det billigare med FRVP + Elpatron.

Det är ett alternativ jag själv började fundera över i helgen.
Den deal vi har på fjärrvärmen är nämligen en fast kostnad på 2400kr/år samt ca 30 öre/kwh. Man kan ta in bra mycket el innan man kommer upp i den fastna kostnaden på 2400kr.
Så alternativet är att dra in fjärrvärmen som det står i kontraktet och sen säga upp leveransavtalet.
Tråkiga pengar dock. Kostar i runda slängar 40.000 att ansluta sig till något man inte kommer använda i sådana fall.
 
bygger också hus i Växjö men tyvärr utan fjv pga f lång väg t kulverten. VEAB vill inte ha oss som kunder...
vi har ännu inte bestämt totallösning men ska ha maxat med solfångare av ideologiska och långsiktiga skäl. + täljstensbraskamin. Elit extreme-fönster.
Det lutar åt ftx beroende på offertens storlek, men därutöver vet vi inte om det lönar sig m värmepump.

Har haft fjv fr VEAB i 13 år i nuv hus och är mkt nöjd.
VI klarar faktiskt precis 110kwh/kvm i vår villa fr -76 med bara tilläggsisolering av vindbjälklaget t 350 mm och f ö originalisolering/fönster. 21-22 grader inomhus.
Men då är vårt hus 1,5 plan 200 kvm + 30 kvm biyta och helt rektangulärt.
Vi gör av med 23-25 tusen kwh fjärrvärme/fem personer varav 2 tonåringar för värme + vv.
Så för energins del går det nog bra med fjv+ftx. FLVP har bättre verkningsgrad och pris per kwh värme då det inte är så kallt. Men varmvattenproduktionen blir nog inte billigare än fjv. Och om elpriset stiger för mkt blir nog inte vp-värmen billig längre. Men då hänger troligen fjv-priset med iofs.
Livslängden är ju oslagbar på fjv jfrt flvp. Moderna ftx med lättservade anläggningar är nog också längre livslängd på än flvp.
Med ftx sparar du kanske 2000kwh/år jfrt mekanisk frånluft utan återvinning i ditt 121 kvm hus. Ftx med likströmsmotorer drar bara hälften av vanliga.
Svårt val, men instinktivt hade jag iaf tagit fjv.
Andrahandsvärdet på huset borde bli bättre dessutom.
Betr flvp-alternativet så uppfattar jag inte om du får betala för det eller om det ingår?
Om du får pengar tillbaka för att du avstår flvp kan du ju vänta ett år och se vad energiförbrukningen blir med bara fjv. Blir det för mkt kan du ju då köpa en pump kanske? men det blir ju klart bökigare å troligen inte billigare.
Miljömässigt är nog ftx+fvj allra bäst.
 
Om du ska köra på frånluftsvärmepump bör du kolla lite mer om du kan få en Comfortzone installerad, den har mycket högre verkningsgrad än de vanliga Nibe310/360 & IVT490. Klarar av att köra på kompressorn (utan eltillskott) mot mycket lägre utetemperaturer än ovan nämnda.
 
Hej
Vi hade en 360 p i vårat förra hus , ett hus från A-Hus 2004 på 180 kvm. Jag kan bara säga att den orkade inte alls leverera det som vi lovats. Den gick på elpatron så fort den blev kallare än +5 vilket jag tycker är dåligt. Vi hade en årsförbrukning på totalt 20 000 kvh vilket är högt för ett nytt hus. Kolla in Comfortzone om du vill ha lvp men kolla även in andra ideer så slipper du kallras....
 
comfort zone är vi också inne på men det stupar på att närmsta ÅF ligger 8 mil bort i Bodafors.
Dessutom är CZ ny på marknaden och ni får nog inte LB-hus med på att släppa så mkt pengar för utbyte av Niben.
F ö är det skillnad på 180 och 121 kvm. Ni borde inte ha mer än 12 tusen kwh värme och vv-behov (beroende på innetemp, dusch/badvanor, fönsterytor mm förstås).
jerks 20 tusen kwh per 180 kvm innefattar väl troligen även hh-el eller?
 
Jag fick lite information från LB-Hus igår.
Och precis som Jerk skrev räknar dom på att lommen drar ca 20kwh med Nibe 360P.
Om man jämför totalkostnaden mellan FTX och FLVP så verkar inte skillnaden vara någon alls.
Bortsett från att FTX-systemet drar 120kwh/m2 medan FLVP drar 94kwh/m2.

Så jag kommer nog hålla fast vid deras system efter mycket om och men.

Det jag undrar lite över är när VEAB hävdade att ett hus skall klara energikraven med FTX-system annars är det inget bra hus .. ungefär.
När vi hade en byggare att kika på hur LB-Huset var byggt tyckte han inte det var några konstigheter med det.
Dom använder sig av energisnåla fönster etc etc.
Vad är det som saknas i mitt hus som gör det sämre än ett hus som klarar energikraven med FTX? Om ni förstår vad jag menar :)
 
Jag håller iofs med om att ett modernt nybyggt hus borde klara kraven.
hur mkt isolering i grund, väggar, tak? energiklass på fönster? kvadrameter fönsteryta?
dagens husföretag vill förstås maximera vinsterna och klara sälja sina hus med det som "kunden vill ha" - detta går tydligen inte ihop med energikraven.
det smartaste man kan göra efter att isoler mera är att införa solfångare som standard. Då sjunker priser samtidigt som man kan täcka in ett antal tusen kwh som blir "gratisenergi" i kalkylen. Andrahandsvärdet påverkas också av ett system som inte har ngn kostnad när väl investeringen är gjord.
Dagens kinesiska vacuumrörsolfångare kostar efter statsbidrag ca 2,5-4 kr/kwh även om man köper dem som privatperson (sinfx.se el arsite.se). I Spanien sägs det att alla nya hus måste ha solfångare. Men solen, el dagsljuset, räcker till för att ge gratisenergi även i Växjö.
 
Det är sant att det skiljer en hel del på 180 och 120 kvm vilket gör stor skillnad. Men många luftvärmepumpar har en konstruktion som medför att dom inte fungerar annat än som från ventilation när det börjar närma sig 0 grader ute. Det beror på köldmediet inte kan jobba lägre än den tempen. När jag konfronterade nibe angående detta så menade dom att vinsten med hela systemet har man under alla månader då tempen ligger över nollstrecket och att det skulle motivera energibesparingen. Men idag finns den bättre sätt att värma till lägre kostnad. Det är ju inge kul att köra på elpatron under hela vinterhalvåret men det är krassa sanningen med 360p. Vidare så pajar hela ventilationsprincipen om du öppnar ett fönster om du har flvp. Då kommer all luft sugas in genom det fönstret och ventilationen i övriga rum uteblir.Det gör att hela systemet är ganska kass. Trots det så byggs många hus med flvp idag för det är enklast för husleverantören. Men om bara några år så kommer det inte duga om man skall kunna följa energikraven. Idags läget är nog cz pumpen den som kan jobba lägst under noll strecket och fortfarande ge energi om du vill ha en flvp. kolla in Luft/vatten pumpar som alternativ. Foma har en för 29.000 kr tror jag.Ett bra FTX aggregat kan du få för under 20000 VM-1 tex
 
jerk skrev:
Det är sant att det skiljer en hel del på 180 och 120 kvm vilket gör stor skillnad. Men många luftvärmepumpar har en konstruktion som medför att dom inte fungerar annat än som från ventilation när det börjar närma sig 0 grader ute. Det beror på köldmediet inte kan jobba lägre än den tempen.
En frånluftsvärmepump (som hämtar luften inifrån) är inte samma sak som en luftvärmepump (som hämtar luften utifrån). I det senare fallet har du det problemet. I det första inte (om du inte har nollgradigt inomhus).
 
sandhall skrev:
En frånluftsvärmepump (som hämtar luften inifrån) är inte samma sak som en luftvärmepump (som hämtar luften utifrån). I det senare fallet har du det problemet. I det första inte (om du inte har nollgradigt inomhus).
En luft/luft pump klarar hämta energi från minusgradig luft om den är tillräckligt bra.
Jag tror det handlar om att 360P nog har för liten kompressor för att värma ett 180 kvm hus när det är kallt medan ett 120 troligen duger (fast det står i trådskaparens hustillverkares energikalkyl att det är 157 kvm att värma upp - se pdf-filer ovan).
Så sanningen ligger nog nånstans mittemellan.

I slutändan handlar det om ett val du måste träffa där du värderar en massa saker samtidigt: luftkvalitet, pris per kwh, tänkt livslängd på anläggningen, prognos på prisutveckling på el resp fjärrvärme, investeringskostnad etc

Hur mkt kostar de olika alternativen?

fjv+flvp, fjv enbart, fjv+ftx - finns det fler?
(kan du sätta solfångare att förvärma tappvarmvattnet t ex? Hör med LB om de är intresserade av att göra en referensanläggning hos dig. Solfångare höjer värdet på huset gm gratisenergi i energikalkylen men tillsammans m fjv är det svårt även om en sådan anläggning finns på grustagsgatan i växjö där ett flerbostadshus har solfångare som förvärmer tappvarmvattnet. Till en villa kanske det inte blir ngn ekonomi dock)

dyrast i dagsläget är tydligen fjv+ftx medan billigast är enbart fjv med mekanisk frånluft utan återvinning. Men sistnämnda alternativ klarar troligen inte energikraven och då kanske du blir straffad på nåt sätt. Iaf blir huset mer svårsålt.

troligen har lb-hus rätt när de föreslår fjv+flvp som mest ekonomiskt på kort sikt - de har ju handlat upp bra pris på en sådan lösning medan deras ftx har för dålig volym å därav det höga priset. En 360P kostar till konsument 35 tusen hos vvs-gds vilket innebär att lb får den till 25 tusen max. Kanaldragningar kostar mindre för en flvp jfrt m ftx men 50 tkr extra är inte rätt för en ftx-lösning
 
Kalkylerna jag bifogade är dom jag fick av LB-Hus. De är gjorda på ett annat hus, då vi (lite kort i roten kanske?) valde ett hus där vi inte kan göra ändringar. Det betyder att vi inte kan ha LB-Hus till att sätta in FTX-system då det innebär vissa ändringar i ritningar osv.

Så helt rätt att vi ska bygga 120kmv.
Jag tror vi betalar 39.000 för 390P genom LB-Hus (sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla). Låter som ett överpris då?
 
Ja det med ändra ritningar råkade vi ut för med A-hus när vi byggde förra huset. Vi fick betala 10 000 kr för en ändring där man bytte ut en limträbalk mot en stålbalk. Vilket är en enkel ändring att göra....dom kan ta betalt.
När vi byggde nuvarande hus så tog vi hjälp av en arkitekt som verkställde och gjorde ritningar och bygglovshandligar på ett hus som vi hade gjort en skiss och planlösning på. Och det blev inte så väldigt mycket dyrare än vad A-hus tog för att ändra på en av sina ritningar. Det finns dem som hjälper till med att göra ventilationsritningar för mindre än 5000kr för hela huset tror jag. Kolla soliduct.se om du fortfarande är intresserad av FTX. Jag tror dom kan hjälpa till med att få ritnigar gjorda för en överkomlig peng.
 
Maeckie skrev:
Kalkylerna jag bifogade är dom jag fick av LB-Hus. De är gjorda på ett annat hus, då vi (lite kort i roten kanske?) valde ett hus där vi inte kan göra ändringar. Det betyder att vi inte kan ha LB-Hus till att sätta in FTX-system då det innebär vissa ändringar i ritningar osv.

Så helt rätt att vi ska bygga 120kmv.
Jag tror vi betalar 39.000 för 390P genom LB-Hus (sitter på jobbet nu så jag kan inte kolla). Låter som ett överpris då?
nej 39 tkr låter som ett normalpris. Priset på vvs-gds är det allra lägsta enl prisjakt.nu högst pris ligger på 42 tkr.
Hur mkt du betalar för installationen är mer intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.