Hejsan!

Har hamnat i ett lite besvärligt läge då jag och min sambo nu ska flytta isär.
Läget är så här, vi köpte ett hus för 2,5 år sedan som står skrivet som fridtidshus. Vi fick för oss att bygga ut och göra om det till ett fint hus på landet med god året runt standard. Och nu när vi "nästan" är klar med det mesta så har vi kommit på att det är lika bra att separera...

Det jag funderar lite på är hur mycket ska man verkligen kosta på och göra klart? Lönar det sig för mig att lägga ner kanske 50 000 på nytt kök eller kan man låta det gamla sommarstuge köket vara kvar (dock är det bra mycket större nu, då vi tagit bort en del väggar). Läste i en annan tråd om en som hade kostat på en massa grejjer som inte syns, och därmed kanske inte fick huset sålt pga lite äldre ytskikt. Det är ju lite så för oss också nu, då vi har lagt bra mycket pengar på en utbyggnad som dubblat storleken på huset (tyvärr även lånen).
Man skulle kunna säga så här, ursprungliga huset är "orört" sånär som på nya tapeter i ett sovrum, förutom det är det genomgående äldre standard. Köket är fullt funktionsdugligt, men eftersom vi tagit bort en del väggar så finns det ju mindre snygga skarvar i golv och tak just nu.
Utbyggnaden däremot är väldigt påkostad, bl a 18m2 badrum med all lyx man kan tänka sig. Dessutom är samtliga vattenledningar, vv-beredare och tryckkärl utbytta. Även helt ny 3-kammarbrunn med senaste påhitten för infiltration.

Vet inte riktigt vars jag vill komma, men känslan är att vi har lagt ner en hel del på saker som kasnke inte syns, men som behövs. Och nu känner vi båda två att vi inte orkar fullfölja den här rusten.

Vad har man för alternativ och vilket är bäst ur ekonomisk synvinkel? Ska man dra på sig mer lån och göra allt tipp topp och hoppas att man får tillbaka det man lagt ner? Eller ska man bara snygga till det som går, och sälja med ett visst renoveringsbehov?
Att ta in en dyr snickare för att färdigställa känns inte särskillt aktuellt heller.

Ska väl tillägga att då det är ett hus lite på landet, så har ju den bästa tiden för en försäljning precis passerat, vilket inte heller gör en gladare just nu.

En sak till....Fastigheten står fortfarande taxerad som fritidshus, och har ett väldigt lågt taxvärde, eftersom inte utbyggnaden var färdigställd vid förra årskiftet. Påverkar det nånting? Ska jag inför en försäljning begära att få ut en sån där blankett där jag kryssar i allt som finns i huset (kommer inte på vad den heter, den var grön iaf) så jag får ett nytt tax värde fastställt innan försäljningen?

Mycket tankar nu, vet inte om det blir nå klarare...Men om det är nån som vart med om nåt liknande eller har synpunkter på hur man lämpligast löser det här, så får ni gärna dela med er!

//Calle
 
Det beror på fastighetens läge, krasst!
Köket är fullt funktionsdugligt, men eftersom vi tagit bort en del väggar så finns det ju mindre snygga skarvar i golv och tak just nu.
Jag skulle nog råda dig till att fixa till så enkelt som möjligt så att det ser snyggt ut och att man kan bo i huset utan direkta åtgärder. Låt köksrenoveringen vara - det är stor risk att du inte får ut slantarna för ett nytt. Ge mäklaren en lista med ingående beskrivning av vad du gjort avseende förbättringarna. Taxeringsvärdet har ingen större ekonomisk betydelse idag men för formens skull bör du meddela de nya förändringarna.

Med den nya räntehöjningen och att huset kanske har större marknadsvärde som fritidshus kan det kanske vara vettigt att ligga lågt och sälja det till våren.
 
Tråkig sits ni hamnat i. Tyvärr är Gävleborg ett län där man har svårt att få tillbaka sina satsade pengar. Lite på skämt, lite på allvar brukar man säga att man får tillbaka mellan 300-500kr för varje satsad tusenlapp i hus här. Utbudet är stort, antalet avslut är få.

Men en sak är säker. Om huset upplevs som "obeboligt" eller näst intill, så är det osäljbart. Ser köket helt fel ut, så kanske ett begagnat kök på blocket för några tusenlappar kan göra att det ser mer proportionerligt ut.

Om tapeterna är av gammalt snitt och slitna, så kan lite nya lågpristapeter och ett par burkar färg vara väl investerade kronor.

Syns det stora revor i väggar, golv och tak efter renoveringarna så måste de fixas innan någon kommer att nappa på det hela utan att ge ett verkligt lågt skambud. Krasst, men sant. Det behöver inte kosta massor att fixa, utan jag tror du är i ett stadie där de kommande 25-30 investerade tusenlapparna och eget arbete, kan förränta sig och bli 100-200 tusenlappar i försäljningsvärde, samt en väsentligt kortare försäljningsprocess.

Försök komma överens med ditt blivande ex om hur ni skall fördela arbete och kostnader. Kanske kan det bli en bra affär för en av er att köpa ut den andre och bo kvar.
 
Förstår det ni säger....Vet nog också att det bästa vore att försöka göra klart så det inte ser ut som en mindre byggarbetsplats. Känner också att det allra bästa vore att vänta till sommarn med en försäljning, dels för att få mer tid att göra klart, dels pga läget på huset.

Swetrot:
Är det inte konstigt att 25-30k investerade kan bli 100-200 intjänade? Personligen skulle jag hellre slippa betala 200 för ett hus med rustbehov för 25....

Det är ju lite annat att ta med i beräkningarna också....Driftkostnad för huset i 7 månader till blir ju en slant....För att inte tala om hur kul det är att bo och rusta ett hus som ska säljas....

Har väl en fundering på att ev prova annonsera på blocket, mest för att se om intresse finns. För visst är det väl så att banken kan hjälpa till med pappersarbete och se till att allt blir rätt och riktigt vid en försäljning? Om inte annat så kan ju inte en mäklare ta alltför mycket betalt för att enbart ha hand om pappersarbetet kan man ju tycka....
 
Man kan anlita en jurist för upprättande av köpeavtal, behöver inte gå till en mäklare. Har för mig att jag såg det här på Plus och att det bara kostade några tusenlappar.
 
Konstigt och konstigt vet jag inte, det motsatta finns ju också. Det handlar till en hel del om psykologi. Om man vid en visning av ett hus har ostädat, rent ut sagt stökigt, med skitiga fönster, ovårdad trädgård och möter upp i ett par skitiga mekarjeans och en gråsmutsig t-shirt så kan jag lova att det blir ett väsentligt lägre pris på huset än om man fixat till detaljerna. Kostnaden är liten, det handlar om ett par dagars arbete, men det kommer kanske att vara de bäst betalda dagarna i ditt liv.
 
Lite easy fix med färg och städning gör nog huset säljbart. Själklart mer betalt med ett färdigställande. Skulle gått på linjen att försöka sälja till våren tiden går snabbare dit än du tror, snart är vi där. Plöj inte ner en massa pengar och framförallt tid i huset, det kommer ni att ångra. Huset är ju inget glädjeämne i er relation just nu så blicka frammåt och gör enklast möjligt.
 
Jag kan bara lägga till vad som skedde när vi köpte vårt hus nu precis... Priset blev lågt och jag tror det till stor del berodde på att t..ex. ett par rum inte hade inlagda klickgolv/matta utan bara spånskiva på golvet.Nåt rum var otapetserat. Fanns en del av putsen på öppenspisen som släppt lite i ett hörn. På utsidan så fattades lite brädfodringar under nybytta fönster osv..Inga stora grejjer men jag märkte på många av de som var på visningen att de små sakerna gjorde att de drog öronen åt sig omedelbart.

Vad jag vill mena på är att småsaker som ser "ofärdiga" ut och ger ett slitet intryck skrämmer bort väldigt många även om det inte är stort jobb att åtgärda. Tror att små medel ibland kan göra underverk faktiskt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.