Hej!

Vi har beställt ett nytt hus. Som standard är det våtrumsvägar Forshaga Onyx
i badrummet.
Jag planerar att riva ned dem för att sätta kakel lite senare.

Frågan är: är de lätta att ta bort?

/Björn
 
Tråkigt svar men...

Jag antar att det beror på att budgeten är begränsad just nu, men tänk över detta en gång till. Det känns som det blir både dyrare och mycket mer jobb att inte sätta upp rätt ytskikt på en gång.

Zephir
 
se bara till att få förberett för kakling. tror det är cc40 på väggreglarna då. detta är ju inte roligt att justera sedan.
 

Det var ju en bra tanke..

badrummet är 5kvm de vill ha 19500 för att kakla det.

Kanske är det inte värt att göra om själv senare... men jag hade gärna sparat pengarna.

/Björn
 
Beemer skrev:
Det var ju en bra tanke..

badrummet är 5kvm de vill ha 19500 för att kakla det.

Kanske är det inte värt att göra om själv senare... men jag hade gärna sparat pengarna.

/Björn
19500:- tycker det låter billigt , inget att spara på, gör det nu du ångrar dig annars framöver.
8)
 
Man brukar prata om betydligt högre summor när det gäller att kakla ett badrum. Jag måste ställa mig i samma led som Björn här ovan, det låter billigt. Slå till, du besparar dig mycket krångel sen. Jag tror inte att de sätter upp våtrumsväggen med karlssons klister direkt, men jag vet inte vad man limmar med.

Vet du om de förbereder golv och väggar för kakel om det bara är våtrumsmatta som ska sättas upp?

Mvh
Thomas :)
 

Jag hörde med säljaren, de reglar inte för kakling om man inte valt det, men kan göra det mot en kostnad. Väntar nu på att få veta vad det landar på.

Det är mycket pengarna ska räcka till när man köper nytt och de sista alantarna hamnar ju på topplånet. Jag ska inreda vinden själv.
Planen har varit att när jag inrett överplan och byggt det badrummet själv, bör jag ha vana nog att kakla även nere... Man kan väl skruva upp nya gips ifall väggen skadas av att riva våtväggen.

Får se i slutändan vilket val som verkar smartast för oss.

Ska höra med en polare som vart kakelkille i många år.. vhur svårt det lär vara. För in hans svar här sen.

/Björn
 
Nu sa vår säljare att han trodde man kunde kakla utanpå våtrumsväggen.

Det vore ju oerhört smidigt!

/Björn
 
Beemer skrev:
Nu sa vår säljare att han trodde man kunde kakla utanpå våtrumsväggen.
Vad lämnar han för garanti på det? ??? Skulle det inte funka, gör han då om det utan kostnad för er? ???
 
Att kakla på mattan brukar inte rekomenderas. Dels därför att kakelfixet kan bryta ned plasten i mattan, dels därför att limmet som håller mattan är inte dimensionerat för att bära kakel. Det kan mycket väl gå, men sannolikt uppfyller du inte kraven och därmed kommer du att få problem med försäkringen om något händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.