Hej.

Är spekulant på ett hus som jag tidigare skrivit om i tråden på följande länk:

http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1126698892

Källaren är möglig och fuktig, så huset måste dräneras och källaren renoveras/saneras. Har tagit lite bilder och undrar om någon har ett humm om vad det skulle kunna kosta om man lejer ut arbetet. Jag har förstått att bara dräneringen borde gå på runt 100 000, men det är som synes en del annat att göra också.

DSC01791.jpg

DSC01792.jpg

DSC01794.jpg

DSC01851.jpg

DSC01852.jpg

DSC01853.jpg
 
Du får säkerligen fler goda råd ... men källaren är väl ganska typisk för ett orenoverat hus från tiden ;). När grunden är dränerad och källaren luftats ur blir det snyggaste naturligtvis att putsa om murarna invändigt och klinka golven. Avlopp och stambyte inkl uppgrävning ut till gatan. Källaren kommer att bli urläcker därefter ;).

Billigare blir det att sätta mineritskivor istället för att putsa väggarna (inkl luftspalter) men de felaktiga färglagren måste ändå bort innan detta görs.

Även om min källare var i gott skick, bortsett från att murarna invändigt gav källarlukt, gjorde jag detsamma för få år sedan. Centralt i Malmö, helvitt jobb, invändigt källare (väggar/klinkat golv på 60 kvm, inkl avloppsbyte endast i tvättstugan samt ny ingående vattenanslutning), ca 150.000.

Vad du bör tänka på är om du ändrar värmesystemet kommer detta även påverka källarmiljön. Såvida oljepannan står i källaren ger denna en spillvärme som också håller källaren i gott skick.
 
Stillig badkarsblandare ;). Skrappa all färg och lägga ny puts tar mycket tid men kostar inte så mycket om man gör det själv. Måla inte vägg och golv med tätt färg för då ser det likadant ut efter ca10 år i alla fall längst golvet och trots dräneringen :(. Mögel växer knappast på betong ... det är ju mest hellt ofarlig spindelväv :).
Är det en sten/tegelhus?
gaia
 
;D ;D ;D "Skrapa färg" räcker nog inte ... jag misstänker att det är mycket som kommer att rasa när färgen skrapas ... det blir nog att hacka ner intill kärnväggen och därefter putsa om.

Jag gav upp efter att själv ha knackat i flera omgångar under ett antal år ... Om du inte är otroligt stark, uthållig och händig skulle jag överlåta källarjobbet till proffs och satsa min energi på att fixa nytt kök och allt annat smått själv ... Källarjobb är otroligt trist jobb!
 
yonna skrev:
;D ;D ;D "Skrapa färg" räcker nog inte ... jag misstänker att det är mycket som kommer att rasa när färgen skrapas ... det blir nog att hacka ner intill kärnväggen och därefter putsa om.
Det är nog det jag menade :-[ Man får hjälp av fukten som underminerat väggarna och det mesta rasar ner av sej själv:) .... utom på dom torra ställen där det brukar sitta hårtfast :'(. Att putsa efteråt var som en semmester ;D. Nu när det är klart och snyggt så har jag nästan glömt hur jobbigt det var ;).
gaia
 
Tack för tipsen. Angående mögel så är det ett trähus, så min tanke var att fukten från källaren kanske har spridit sig från grunden och upp? Funkar det så?

För övrigt verkar huset ändå sticka iväg på tok för högt i budgivningen, men det kommer fler tåg.
 
Sådär såg våran källare ut också..

Med ventilation, avfuktare och rör på stuprören så är nu våran källare snustorr..

Vi har alltså ej dränerat om..
 
Postad av: ejwbegysv Postad den: Idag kl 13:34
Sådär såg våran källare ut också..
Med ventilation, avfuktare och rör på stuprören så är nu våran källare snustorr..
Vi har alltså ej dränerat om..
Precis. Min djupa källare hade aldrig omdränerats trots ansenlig ålder. Endast med invändiga åtgärder blev den mycket fräsch och fin. Man ska tänka till flera gånger före en omdränering - speciellt om det inte verkar akut nödvändigt. Såna´ här källare är inte avsedda för bostadsutrymme.
 
Min källare ser likadan ut på vissa ställen. Tvättstugan skall rustas. Lite frågor: 1) Det är målat med tät färg, förmodligen oljefärg. Finns det nån maskin att hyra för att "krafsa" ner färgen? 2) Om man väljer att ta bort all tät färg och sätter kakel på väggarna, räcker fogarna till att släppa igenom den fukt som tydligen finns i betonghålstenen eller kommer kalket att ramla ner efter 1 år? Hur pass diffusionsöppen är fixet, fogen?
 
Att gräva, isolera, dränera och fixa på utsidan är väl en sak. Om huset är byggt ett par år tillbaka 30-tal till 60-tal (tror jag) så är risken stor att bottenplattan är gjuten direkt på lera. Detta medför att du alltid kommer ha fukt som trycker på underifrån.

Betänk det.
 
Robert_Maria skrev:
Att gräva, isolera, dränera och fixa på utsidan är väl en sak. Om huset är byggt ett par år tillbaka 30-tal till 60-tal (tror jag) så är risken stor att bottenplattan är gjuten direkt på lera. Detta medför att du alltid kommer ha fukt som trycker på underifrån.

Betänk det.
Det har jag aldrig hört talas om. Någon annan?
 
Robert_Maria har rätt - jag har haft ett sådant hus. Dränering skulle varken göra till eller från - däremot blev källaren mycket fin med enbart klinkers på bottenplattan. Plattan var så tunn så tunn så att tom jag lyckades utan svårighet knacka mig ner till jord/grus i tvättstugan med mina kvinnoarmar ;D ;D ;D. Proffs gjöt nytt innan golvet klinkades.

Med risk för att vara tjatig är dessa källarutrymmen inte till för att användas som bostadsutrymme utan är helt enkelt källarutrymmen med ev verkstad eller pingpongbord ...
 
yonna skrev:
Plattan var så tunn så tunn så att tom jag lyckades utan svårighet knacka mig ner till jord/grus i tvättstugan med mina kvinnoarmar  ;D ;D ;D. ...
Är det inte lite skillnad på jord/grus och lera? Om man har lera så förstår jag om fukt kan tränga upp upp grunden. Har själv samma typ av "platta" som du hade, några cm betong ovanpå grus. Har inte märkt av uppträngande vatten. Men man har kanske haft tur ;)

Annars håller jag med om man man inte ska använda källaren till bostadsutrymme. Dock duger det bra till tvättstuga, bastu eller hobbyrum. Viktigt är förstås att inte börja klä in väggarna och golvet med olämpliga material (trä t ex).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.