Du kommer att bli grymt besviken på hur mycket "värmegrunden " avkyls eller blir det dubbla golv med isolering mot mark?
Luftkanaler i golv har man provat för tiotals år sedan,kyleffekten är alltid större på en FTX än värmeupptagningen,
dvs,man måste alltid tillföra värme för att få in samma temp som man blåser ut.
 
pr95 skrev:
Luftkanaler i golv har man provat för tiotals år sedan,kyleffekten är alltid större på en FTX än värmeupptagningen,dvs, man måste alltid tillföra värme för att få in samma temp som man blåser ut.
Jo, men jerk skall ju ha en värmepump också. Då borde det väl fungera? Jag tycker det låter som en bra idé.
 
Kotten - kan du inte sätta in en luft/luft-pump "just in case" och ställa in den på underhållsvärme de tillfällen du åker hemifrån? Eller är även dessa termostat-styrda? Borde väl vara en enkel och billig lösning.
 
Vi kommer inte ha några lufkanaler i golvet utan hela så att säga källare kommer vara ett välisolerat utrymme som värms upp med luftvärmepumpen.
 
hur gick det med huset? vad blev det för system?
bygger själv i höst 235 kvm i 1,5 plan, årsmedeltemp 7, stora sydöstfönster elit extreme (0,9 u-värde), öppen planlösning och täljstenskamin nere. Planerar 90 rör solfångare + acktank m elpatroner + golvvärme uppe å nere. FTX renovent med 90% återvinning. Med 5 pers i hushållet har vi idag i 220 kvm villa fr -76: 23-25 tusen kwh fjärrvärme + 6000 hh-el.
Tror inte vp-lösning betalar sig pga värme/vv-behov efter sol, ftx å ngra kubik ved bara blir ca 10.000 kwh.
Kanske ska vi ha el-värme till ftx:en
 
Nu har vi bott här sedan slutet på februari och huset är byggt enligt som jag beskrivit tidigare. Taket fick 60 cm lösull, väggarna 30 cm, fönster 1,0 uvärde. Huset är ett enplans hus med källare. Dvs 145 kvm + 145 kvm källare varav 45 kvm dubbelgarage. Vi har fram till midsommar förbrukat 4900 kwh räknat från mellandagarna då vi fick strömmen indragen och värme i huset. Då kan tilläggas att det är en hel del byggström inräknat då 500 w lampor stått på i slutskedet på bygget. Vi har en 300 l varmvatten beredare som går på el och en Sanyo 124 L/L pump för att värma huset. Ett VM-2 ftx ventilation med till och frånluft till varje rum för att kunna kontrollera flödet till alla rum om vi framtiden gör om den varma källaren till något annat. Värme pumpen är som som jag tänkt från början monterad i källare och värmer luften där som sedan ventilleras upp i huset. Grunden är byggd med Sundolitt kub system och isolerad utifrån med 100 mm isodrän vilket ger en varm källare u-värde ca 0.14
Jag tror på detta system då man spar minst hundra tusen på värmeinstallationen. Inga radiatorer under fönster , inga vattenslingor i golven. Min teori bygger på " varför värma vatten som skall värma luften då man kan värma luften direkt på ett mycket enklare sätt"

Det återstår att se vad hösten och vintern kommer visa i detta sammanhang men klart är att med ett väl isolerat hus krävs mindre tillskottsvärme. Min förhoppning är att kunna installera några solpaneler för tappvattnet samt om det behövs montera värme slingor under de rum där vi har klinker men det är inget som behövs för värmens skull utan enbart för komforten. Fördelen som vi har i nuläget är att källaren är enbart källare i dagsläget så all vidare installation kan med fördel göras underifrån vad beträffar ev golvslingor eller extra el installationer osv.
När man bygger på detta sätt får man flera stora fördela
1. Ett stort källar utrymme på köpet som man kan inreda i framtiden
2. Man kan göra mycket tilläggs installationer underifrån vad beträffa el vvs tele och tv om man vill dvs trä upp vp rör eller dyligt i väggarna genom bjälklaget. Detta har medfört att jag kunnat göra allt själv i lugn och ro på ett för oss genomtänkt sätt.
3.Vi har betalat 20 000 kr för hela värmeanläggningen, en värmepump som värmer hela huset och på detta sätt spart mycket pengar.
4. Värme pumpen är enkel att byta ut eller komplettera i framtiden om det kommer bättre pumpar med bättre cop

Nackdelen som jag vet är att vid extrem kalla dagar så kommer det behövas stödvärme, vi har tänkt installera en kamin som stöd med detta har inte hunnits med ännu. Så vi får tillsvidare stötta med några billiga elradiatorer i källare så länge, om tempen sjunker under vad luftpumpen klarar av att ge. I februari behövdes det vid sammanlagt fem tillfällen.

MVH
Husbyggarentusiasten
 
spännande lösning jerk. Låter nästan som ecogrund som jag läst lite om.
Vi har inte vågat oss på källare pga så många vi känner fått vattenskador som kostat massor i pengar å problem. Annars är ju källare bra inte minst varma somrar. Men med klimatändringar å detta evinnerliga regnande....
 
Vi har byggt vårat hus på en sluttnings tomt och sprängt in grunden i berget. Närmast grunden (frigolitisoleringen Kub) ligger 100 mm isodrän. Närmast den isin tur ligger platonmatta och utanför det 50 cm singel ända upp till marknivå. Så det känns som både hängslen och livrem och lite extra på det i vårat fall. Så jag är inte orolig, har man bara bra dränering så ska det inte vara någon fara. Ekogrund skall jag kolla in det har jag missat, det låter spännande....
 
låter tryggt med den grunden.
låg energiåtgång har ni haft också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.