Hej,
Vi har precis köpt en tomt. På tomten stod ett hus, eller nja, ett ruckel på 2 våningar om ca 100kvm totalt. Våra intentioner har hela tiden varit att riva huset och bygga nytt. Men nu börjar vi fundera på om vi inte ska behålla huset och renovera det istället. Huset är från 1920 så det finns en del charmiga detaljer som vi gillar. Kakelugn, fin öppen spis, m.m.

Huset är som sagt riktigt nedgånget med en tidigare ägare som "fixat" mycket själv.

Jag förstår att det är svårt att ge något exakt pris, eller prata om för och nackdelar om detta.

Men, finns det någon som har erfarenhet av att renovera ett totalt ruckel, byggt till osv.

Tacksam för svar,

Mvh
Jonas
 
Varför inte bygga en modern funkiskub med stora fönsterpartier som ansluter till det gamla huset och ge er på renovering/återställning av det gamla allt eftersom andan faller på? Finns källare borde ni ju då kunna använda VA/el/tele osv
 
Det är ett oändligt mycket större jobb än du någonsin kan föreställa dig och all din lediga tid du har idag kommer vara som bortblåst. Du ska nog ha ett stort intresse i både byggnadsvård samt hantverk för att uppskatta något dyligt.

Å andra sidan kan nog ett nybygge göra en tokig med. Man betalar massor med pemgar för något som kvalitetmässigt sett långt understiger lösningar från 20-talet...

;)
 
Har du inga bilder på huset?

Nog är det ett stort projekt att renovera ett nergånget hus men det är samtidigt skitkul och man lär sig massor! garanterat roligare än att bygga nytt, om ni nu inte skulle ge er på att bygga t. ex. ett nytt timmerhus och arbeta med äldre hantverksmetoder.

Hur ni skall göra beror nog som tidigare sagts på ert eget intresse! Svårt att bedöma hur dåligt skick huset är i utan att ens sett det på bild.
 
Renovera, eller kanske snarare rekonstruera! Alla gånger! Men det är om du frågar mig. Din frågeställning kan du nog egentligen bara besvara själv.

Jag har själv renoverat ett tvåhundra år gammalt hus som av de allra flesta var totalt utdömt som människovärdig bostad. Min högt värderade hustru bodde en gång i ett sjukt sextiotalshus och fick kraftiga allergiska reaktioner av detta. Som en följd av detta kunde hon initialt överhuvudtaget inte vistas i närheten av vårt hus. Detta sagt som ett försök att illustrera vilket ruckel det var vi befattade oss med. Men...gamla hus har värden som inte finns i nyproduktion. Hur mycket arbete är du beredd att göra själv? Skall du renovera med traditionella material och metoder och anlita duktiga hantverkare till allt tror jag det blir dyrare än att bygga nytt. För mig har det hela tiden legat ett stort egenvärde i att göra allt själv. Som det redan sagts i tråden; det krävs ett stort intresse och projektet kommer en tid att stjäla all din lediga tid. Se också till att alla familjemedlemmar är intresserade och införstådda med vilket arbete det är. Detta gäller särskilt om ni skall bo i huset under renoveringen! I vårt fall hade vi en lägenhet under tiden. Nödvändigt då frugan inte kunde vistas i huset innan allt ruttet organiskt material avlägsnats. Men det var också skönt för egen del att kunna stänga dörren, sätta sig i bilen, åka till en varm lägenhet, duscha av byggdammet och glömma bygget en stund. Jag skall väl också tillägga att jag sa upp mig på jobbet och arbetade praktiskt taget heltid på bygget under nästan ett års tid. (Det vill säga den tid mina tillgångar tillät. Annars hade jag hållit på fortfarande, färdig blir man aldrig!)

Så, är du genuint intresserad av hantverk, kan och vill göra mycket, är beredd på att det är slitit;- go for it! I gengäld är det jäkligt roligt och blir du rikligt belönad med nya kunskaper.
 
Hej alla och tack för många bra svar.

De ni påpekar är precis det som snurrar i min skalle just nu.
Vi kommer låta huset vara i 2-3 år, och använda det som sommarställe/helgställe och bara göra mindre renoveringar. Under denna tid kommer vi fundera hur vi ska göra, och självklart lyssna på andra som gjort motsvarande sak.

Om saningen ska fram så är jag riktigt kass på allt vad hantverk är, så vår tanke är väl att låta någon annan göra det. Kostnaden vi ställs emot är att bygga nytt hus, prefab eller arkitektritat.

Jag ska försöka posta lite bilder så ni får se hur huset ser ut.

Återigen, tack för svaren.

Mvh
Jonas
 
Väntar nyfiket på bilderna!

Om ni ens överväger att använda det som sommarställe låter det som om huset är i tillräckligt bra skick för att kosta på ett nytt liv... men vi får se på bilderna:)

Att vänta ett par år låter som en perfekt plan, då hinner ni lära er massor om huset och hitta ev. brister så att ni kan börja i rätt ände och även om ni inte vill göra jobbet själva kan ni bli bra arbetsledare när ni i teorin lärt er hur det skall göras och kan läxa upp ev. slarviga hantverkare:D.
 
Mrjonas skrev:
Om saningen ska fram så är jag riktigt kass på allt vad hantverk är...
Man lär sig, bara man har lite tålamod och vågar fråga så är inget för svårt! Det kan vara bra att vara två om vissa grejer förstås. Och när det är klart är det svårt att inte försöka sig på något svårare...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.