Hej

Nu på sommaren när pannan är "nedchuntad", skall/kan man stänga cirkulationspumpen för den vattenburna golvvärmen eller skall vattnet cirkulera? Samma fråga gäller övrig vattenburen värme (jag har både golvvärme och vanliga radiatorer)? Frågan kommer för att femåringen klagar över att det susar i elementet (termostaten står på noll men det susar ändå ;-)

/Martar
 
Jag stänger av pumpen på sommaren. Nu har jag inte golvvärme utan vanliga radiatorer. Skulle det bli kallt p.g.a. det taskiga sommarvädret drar jag bara igång pumpen igen. ;)
 
  • Gilla
Jojjemichael
  • Laddar…
Susningarna kommer antagligen av att strömningshastigheten i rören är hög - har du provat att sänka hastigheten på pumpen?

Jag kör golvvärme i den yta som har klinker även sommartid. Hade jag inte klinker skulle jag stänga alla pumpar etc. Dom drar ändå mellan 30 och 70W beroende på hastighet och storlek.
 
Hej

Jag har ett (1) i hastighet både på pannans cirkpump och golvvärmesystemets cirkpump. Skall prova och bara dra av. Den govvärme som måset vara på (dusch och toa) går på el som tur är.

Tack för svaren!

MVH/Martar
 
Oavsett om man har oljud eller ej så är det klokt att stänga av cirkpumpar när man inte shuntar ut någon värme. Risken är annars att man förlorar energi på att shunten inte står exakt på noll (eller läcker). Tänk bara på att köra igång den då och då så att den inte fastnar under sommaren.

En modern shutautomatik fixar normalt båda delarna (den stänger pumpen när det inte föreligger något värmebehov, och motionerar den om den är stängd länge.)
 
Det här har jag också funderat på! Det blir nämligen första sommaren för oss i huset med bergvärmepump (Nibe Fighter) och vattenburen golvvärme överallt.

Så hur reglerar man pumpen bäst...
Ska man vrida ner den (alt stänga av helt) och således justera värmen den vägen, eller ska man justera med termostaterna som sitter i rummen?

Värms inte erat varmvatten via pumpen? Det gör vårt så då kan man väl inte stänga av pumpen helt eller? Vi har iof en extra vv-beredare, men det känns ju fel att använda den istället för pumpen, eller har jag fel?
 
marge skrev:
Det här har jag också funderat på! Det blir nämligen första sommaren för oss i huset med bergvärmepump (Nibe Fighter) och vattenburen golvvärme överallt.

Så hur reglerar man pumpen bäst...
Ska man vrida ner den (alt stänga av helt) och således justera värmen den vägen, eller ska man justera med termostaterna som sitter i rummen?

Värms inte erat varmvatten via pumpen? Det gör vårt så då kan man väl inte stänga av pumpen helt eller? Vi har iof en extra vv-beredare, men det känns ju fel att använda den istället för pumpen, eller har jag fel?
Om du bara tänker varmvatten kan du med relativt gott samvete stänga av pumpen och bara använda elvb. Extra kostnaden för att inte förvärma vattnet är låg.

Jag kör VP sommartid för att få komfort i rummen med klinker. Idag är det förvisso bara ett men snart är det ett par badrum/toaletter och hallen. Min tanke är att ställa om pumpen sommartid till att köra ut en fast temperatur till golvvärmen, gissningsvis ca 27grader, detta är vad som behövs för att golven inte skall kännas kalla. Jag har inte hunnit titta på detta ännu men det står nog beskrivet i manualen som "Fast kondensering". Normalt låter du ju utetempen + temostater bestämma temperaturen men det vill vi inte när vi skapar komfortvärme. Jag tänkte då låta alla termostater vara helt öppna och sedan som sagt sätta en fast temp från pumpen.
 
Min tanke är att ställa om pumpen sommartid till att köra ut en fast temperatur till golvvärmen, gissningsvis ca 27grader, detta är vad som behövs för att golven inte skall kännas kalla.
Det låter ju som en bra idé!
Jag tror nog att vi kommer att låta pumpen gå i sommar, så det blir till att ta fram och lusläsa manualen igen! ;)
Ytterligare en anledning för oss att låta pumpen gå är att den är ihopkopplad med en FLM30 (frånluftsmodul) och om vi stänger av pumpen så förmodar jag att även den stängs av och det kanske inte är så lämpligt...
 
Jag har hört att om man har golvvärmen avstängd under sommaren och drar på rejält igen då det börjar bli kallt så kan man få knarrningar i golvet och t o m sprickbildning. Detta gällde väl mest om man hade golvvärme i träbjälklag och kom sig av att den snabba temperaturförändringen fick träet att dra ihop sig snabbare än "normalt".

Är det nån som vet nåt om detta?
 
IFK skrev:
Jag har hört att om man har golvvärmen avstängd under sommaren och drar på rejält igen då det börjar bli kallt så kan man få knarrningar i golvet och t o m sprickbildning. Detta gällde väl mest om man hade golvvärme i träbjälklag och kom sig av att den snabba temperaturförändringen fick träet att dra ihop sig snabbare än "normalt".

Är det nån som vet nåt om detta?
Jorå, jag har stängt av och på golvvärmen ett par gånger under våren och kan bekräfta att det ibland knäpper rätt rejält, nästan så man tror att en klinkerplatta spruckit. Fast det gör dom inte.....:)

Tror inte man skall fundera för mycket på detta, ibland måste man ju stänga värmen.


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.