Vilka isolerings material kan man mixa?
Ofta finns det redan ett lager med isolering (tak), men den sorten kanske inte finns kvar att köpa längre. Kan man t ex blanda ett vanligt förekommande material som sågspån med vad som helst eller bör man ta bort det gamla och lägga om allt?

Vilka material ska ma absolut inte blanda?

Finns det risk för mögel för att 2 olika material inte fungerar tillsammans?
 
Man kan blanda hejvilt Olika Cellulosa isoleringar. Dvs spån, torv, tidningspapper, lin osv.

Dock när man kommer till miniralull, dvs Sten/glasull så är det kanske mera tveksamt.

Enligt Paroc & Isover så kan man lägga miniralull ovan på Cellulosa matreal.
Cellulosa har ju en förmåga att den kan ta upp en vissmängd fukt & avge den när det är torrare i luften, det utan att börja möggla.
Den förmågan har inte Miniralull överhuvudtaget.

Så om man kan blanda miniralull med Cellulosa och det fungerar. Ja bägge 2 isolerar. Dock skulle jag nog vilja påstå att risken för möggel har ökat.
Dock så ökar den alltid när man lägger på mera isolering oavsett matreal val.
Hur mycket riken har ökat vet jag inte. Det är nog omöjligt att svara på, men risken är nog mindre om du fortsätter med Cellulosa isolering.
 
Fungerar spån fortfarande som ett bra isoleringsmaterial eller kan det vara ide att byta allt iaf?
 
Mineralull isolerar ungefär dubbelt så bra som sågspån.
 
Faidros skrev:
Mineralull isolerar ungefär dubbelt så bra som sågspån.
Odh det betyder att man behöver hälften så mycket för att komma på samma "nivå".. hmm. Det är 85 kvm vind som ska isoleras så det kanske lönar sig att damsuga ut allt och lägga nytt?
 
Dessvärre så är det svårt att damsuga upp. De som har gjort liknade grejer har skottat.

Finns dem som har skottat spånet till ena sidan av vinden så man där får en tjocklek på säg 60 cm. Och där efter lagt ut Ny isolering på övriga vinden. fast då "bara" 30 cm..
 
ok, jag förstår hur du menar men jag "skottar" nog bort detr gamla och lägger nytt.. Jag vet att det brukar damma en del så det blir helmask och dräkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.