Hej,

Läste precis på forumet om badrum och GVK o BBV reglerna.

Citat:
"Men enligt konsumenttjänstlagen har du rätt att till entreprenören reklamera de läckande ytskikten upp till tio år efter att arbetet avslutats. Alltså är det till entreprenören du vänder dig för reparation av skadan om något sedan går fel, inte försäkringsbolaget."

Vi har två badrum byggda med ny aBBV regler och fått korrekta kvalitetsdokument från underleverantören. Hur funkar det i vårt fall när vi kan kontrak med en stor husfirma samt en mögelsaneringsfirma och intyg på BBV behörighet / kvalitet från en behörig firma som använts som underleverantör.

Om firman vi har kontrakt med går omkull och det blir en skada, är det då de BBV behöriga företaget som ansvarar för badrummet i 10 år?
 
Ingen som vet hur konsument ansvaret fungerar vid behörig underlevernatör?
 
Hmm, refererande till första citatet så skulle jag nog vända mig till försäkringsbolaget och sedan får dom eventuellt regressa entreprenören om dom vill. Eller?

Vad gäller underentreprenör och ansvar i efterhand så är det ofta knixigt. I princip är det ju du och huvudentreprenören som har en överenskommelse. Men i vissa fall - alla fall i kommersiell verksamhet - kan garantiåtagande överföras till en UE (i vissa fall t om till en tredje part. Ganska vanligt utomlands). Beror, som vanligt, på vad som står i avtalet.

Men i normalfallet är ju affärsrelationen mellan GE och UE ointressant för beställaren. Även om GE ofta försöker smita undan genom att hänvisa till UE. Vid "rätt" avtalsvillkor är din relation till en UE ovidkommande.
 
Ja, jag reagerade också lite på det jag citerade7läste.

Ja gtycker okså att försäkringsbolaget borde hjälp till, men vad texten låter verkar det ju itne så om det inte gått mer än 10år. det är ju jättelänge...........men de flesta firmaor i bygg branchen lever väl inte 10 år, inte små firmor i alla fall.

Någon som vet hur det förhåller sig just med BBV regler, underleverantörer o ansvar?

Om vi skrivit kontrakt med X, de tar in Y med BBV behörighet. Y utfärdar ett intyg. X går omkull men Y finns kvar då vi får en skada?

Hur göra då?


Relkammera till Y blir ju svårt då vi hade kontrakt med X.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.