Hej!

Är det någon som har kök från Ballingslöv? Vi skall bygga hus nu och kontraktet hustillverkaren har är med Ballingslöv.
Har fastnat för deras Line i valnöt. Vad tycker ni?

Även badrummet skall vara från Ballingslöv. Blir nog Vision valnöt där...
 
Ballingslöv tillverkar kök och bad av toppenkvalitet. Om det är prisvärt kan bara din plånbok avgöra. Om det är snyggt kan bara ni själva avgöra.

Vi har ett Ballingslövkök sedan ett par år och är helnöjda. Det ser fortfarande ut som nytt (vilket man också kan förvänta sig).
 
W
När vi bytte kök i vintras så åkte vi runt och tittade på en massa kök och jag hade den förutfattade meningen att Ballingslöv var kvalite, men efter jag hade kännt och bänt och pillat på nästan alla kök de hade på utställningen här i GBG så hade jag en helt annan uppfattning. Jag skulle aldrig någonsin kunna motivera mig att köpa ballingslöv för det priset och den kvaliten. Tyckte det var skit. Rangliga låder, klena luckor, mm. Känndes inte ett dugg bättre än ikea (vilka jag tycker e kanon för det priset). Efter att du har pillat på Lidhults kök tex så tycker du inte att ballingslöv e något att ha. Köpte nu ett snickeribyggt kök halva ballingslöv priset men med minst Lidhults kvalite.
Kan tillägga att svärföräldrarna har ett helt nytt Ballingslöv kök som det tyckte var kanon men efter att ha kännt på vårt så var det inte så kanon längre.
Men har du bara kännt på Epoq och Ikea så kanske du tycker det är bra.
 
Oj oj... Skilda uppfattningar. Till saken hör den att vi inte är några experter på kök. Så vi kanske inte ser någon skillnad. Skall träffa dem på Måndag och se vad de har att erbjuda.
 
Har själv varit i samma situation. Ballingslöv ingick i husleveransen, vi var helt bestämda på att välja ett platssnickrat kök istället. Den typ av kök (herrgårdstuk) blev absolut inte billigare hos ett snickeri. Prisbilden blev lika som Ballingslöv. Då var inte köket från snickeriet målat, det skulle gått på ca. 15 000:- för att få det platsmålat. Efter avdragen rabatt från husleverantören hamnar vi ca. 30% billigare än snickeriet. Visst kan man spara in och göra den biten själv, men jag tror att när man väl har kommit så långt i byggandet så är man glad om det är färdigmålat från fabrik. Visst är det en annan känsla i ett kök från ett snickeri, men har man skaplig rabatt från hustillverkaren får man enligt mitt tycke ett prisvärt kök från Ballingslöv. Jag tycker defenitivt det är skillnad på ett Ballingslöv och IKEA, då till Ballinlöv's fördel. Det var lite motigt att få ändra bredare lådor i vitrin till smålådor, men till slut gick Ballingslöv med på det också, så helt omöjliga är de inte.

Lycka till!


 
W
Ska tillägga att vårt pris från snickeriet var halva priset av list pris på ballingslöv (feta rabatter brukar ju ges) och ingen målning ingick den gjordes självklart på plats. Vi har oxo herrgårdskök och dessa ska absolut inte vara sprejlackade som ballingslöv (och alla andra för den delen utom lidhult) utan givetvis handmålade annars kans det se riktigt illa ut beroende på hur resten av huset/köket ser ut.
 
Arne9000 skrev:
Håller precis på att installera vårat nya kök, Riva design i valnöt/vitt ifrån JKE Design som ägs av ballingslöv. Jämför JKE Design med Ballingslöv innan du köper för det är samma kök !!!

[länk]

Riktigt fint!
Är det samma färger ni valt? Vad har ni för typ av golv och vilken färg är golvet?

JKE och ballingslöv, är det samma priser... Har för mig att JKE är ett bättre kök... eller?
 
Vi har allt i vitt/aluminium förutom överskåpslänga med 5 st överskåp (4st 60cm, 1 st 90cm) och en lång disk/ö (2,75 m) helt i valnöt och vit quarella (naturstens komposit) bänkskiva (vit) 60 mm tjock med 30 cm överhäng på ena sidan som vi skall sätta barstolar. Tänkte lägga in bilder på köket lite senare när det är klart.
 
Vi har i tisdags skrivit på med Ballingslöv.
Köket ska komma v. 39

Det blir vitt, med bänkskiva i valnöt,huggkubb i 8 cm massiv valnöt samt hel diskbänk från Francke.
Köksö med bardisk i valnöt.

Totalt över 180.000:- exkl vitvaror.
Då fick man en utegrill från E-lux värd 16.000.-!!!
Kanonerbjudande....för vi har ingen grill ;)
 
16 papp för en grill!!! Måtte dom korvarna smaka gott...:)
 
Har ett Ballingslöv-kök i ek (bef när vi köpte huset), har absolut inga synpunkter på kvaliteten. Allt sitter som det ska, inget rappel e dyl – huruvida det är prisvärt är väl upp till den egna plånboken att avgöra.

MVH
Ronnie
 
Hej!

Jag tittar på kök och har varit runt och jämfört. Ballingslövs säljare får jag säga var de mest inkompetenta jag träffat.
Jag har inget stort kök och tyvärr ville de inte skriva ut en specifikation vad varje del kostade men hon visade några exempel. För att enkelt kunna jämföra olika tillverkare har jag alltid utgått från en vit standardlucka och sedan tittat på merkostnaden för den lucka jag vill ha.

Som sagt fick jag ingen specificerad offert men fick under vårt samtal loss ett antal prisuppgifter under vårt samtal Här följer några exempel:

Lådhurts 600 bred med 3 lådor 6 800 kr
Enkel vit lucka, endast lucka till ett överskåp 2 000 kr
Skillnaden mellan 850 och 1000 höga överskåp 500 kr

Jag hade ca 5 meter bänkskiva i mitt kök och fick en prisuppgift på ca 1 000 kr/meter för laminat.

Tänkte mig en bänkskiva med underlimmad ho och spishäll.
Bänkskivan enligt tidigare uppgift 3 000 kr (3 meter lång), totalpriset var över 14 000 kr för denna bänkskiva alltså kostar ho och underlimning 11 000 kr, bedöm själva om det är rimligt pris. En snickare med rutin på detta kan inte lägga särskilt många timmar på detta arbete.

Till slut frågade jag vad de sysslar med när de presenterar dessa priser och då försvarde sig den stackars säljaren med att det kostar så mycket. Stommar var inte att jämföra med andra tillverkare, hon presenterade en siffra som var något densitetstal på stommens fyllighet där Ballingslöv hade 90 och Ikea skulle ha 60, kungssäter var den enda hon kände till som hade högre, de skulle visst ha 120. Nyttan av stommens hårdhet är jag tveksam till, så länge beslag som skruvas i dem är anpassade till stommen bör inte detta vara något problem. Efter mycket diskussion frågade jag hur en stor byggare kan sätta in ett Ballingslöv-kök i ett nybygge, då kom det fram att då levererar man det som heter "projektkök", tyvärr hade hon inga lådor av den sorten i butiken men de skulle vara av lägre kvalité. Jag bad då henne att räkna mitt som projektkök för att se skillnaden, hon har lovat att återkomma med en offert för detta istället. Återstår att se vad den hamnar på.

Jag betvivlar inte att kvalitén på ett "projektkök" är sämre, jag gissar att de flesta hustillverkare får dessa kök levererade och kan då skriva kök från Ballingslöv, säljarna på Ballingslöv talar inte högt om dessa kök så köparna av nya hus tror att de får det de tittar på i deras butik.
Är det någon som har ett "projektkök" och känt skillnaden mellan detta och deras "riktiga".
Så nersnackat som projektköket är av Ballingslöv själva så kommer väl Ikea-köket att framsstå som riktigt exklusivt. Ska bli intressant att jämföra dessa två mot varandra och se om de vill sälja ett projektkök eller om de släpper mig till IKEA istället.

Det sista hon sa va att Ballingslöv hade 7 lager färg på äkta MDF, det är kvalité. :)

Några mer erfarenheter att tillägga? Någon som är insatt i BLUM, de som gör alla lådskenor och gångjärn, antagligen finns det en uppsjö kvalitéer, hade varit intressant att jämföra vilka som har identiska beslag och vilka beslag/prisklass de billiga leverantörerna använder.

Vi kan hur som helst konstatera att det är löjligt höga marginaler på kök ut till konsument.
 
Vi har Ballingslöv i två badrum. Aldrig mer. Lacken håller inte. De spricker.
Min rekommendation; köp något annat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.