Hej,
jag lade in denna tråd under "tak o vind" men provar här med eftersom den tangerar byggnadsvård också.

Vi tänker lägga om taket på vårt gathus från 1890. För närvarande har vi tegel som ligger på ett listtäckt papptak som ligger på ett spåntak... och det är urgammalt! Visserligen läcker det inte men besiktningsmannen sa att det bara var en tidsfråga. (Vet inte om det stämmer egentligen vi har ju faktiskt tre olika takbeläggningar det vore konstigt det läckte igenom allt det där...)
Jo, och så är det uruselt isolerat.

Vi tänkte riva bort hela rasket, sala på takstolarna 75-100mm för att kunna isolera bättre och ersätta yttertaket med råspont samt ett listtäkt papptak.

Givetvis uppstår en del frågor, tex vilken trekantslist är snyggast, den lilla 45x45x nånting eller den lite större 75x75x100?
Samt hur bör man lägga våderna?

Jag har gått omkring och kollat i grannskapet och det finns tydligen en hel del olika varianter. En del lägger en remsa över listen som sticker ut ca 10 cm på var sida om listen sen våderna mellan listerna.

En del lägger våderna upp på listen och sen en remsa över listen, överlappandes våderna. Ibland lite bredare remsa som är 10 cm bredare än listen på var sida, ibland en smal remsa som bara precis täcker listen...

Finns det nåt "rätt" sätt? Finns det nåt sätt som är mer korrekt ur ett byggnadsvårdsmässigt perspektiv ovs?

Tacksam för råd.
 
Läs gärna i boken Utvändig Renovering ur serien Byggnadsvård i praktiken av Göran Gudmundsson. Där tar de up olika takbeläggningar, bland annat den sortens tak ni vill ha.

En annan sak jag tycker det är viktigt att ni tänker på är hur mycket ni bygger på. Det kan förändra proportionerna helt fel om man bygger på ett tak på ett gammalt hus med större takutsprång och bredare vindskivor och hängbrädor som följd. Nu ska ni ju visserligen riva bort det underliggande taket så det kanske blir samma storlek ändå...fast det är värt att fundera över. Förändrar man proportionerna på ett tak ändrar det karaktären på hela huset.

sen angående att det skulle läcka...det behöver det ju inte alls göra precis som ni själv tänker. Kanske räcker det egentlugen med en översyn av taket. Men då försvinner ju möjligheten att isolera utvändigt...
 
Tack för svar! jag skall kolla upp gudmunssons bok. Det där med att man får vara försiktig hur mycket man bygger på är sant , men i vårt fall så kommer det nya taket att hamna i samma nivå som nuvarande. Så jag tror det kommer att funka. Dessutom har nåt snille fasadteglat huset så det är redan lite "större" än original.. och då gör det nog inte så mycket om taket hänger med sas.
Jag hittde för ovrigt en ganska bra takläggnings beskrivning på Icopals hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.