Jag kommer att bli ägare till ett gammalt kapell. Kapellet har en stor prediksal och lite andra utrymmen. Bl a finns en liten lägenhet på övervåningen. Nu ska jag renovera kapellet och bygga om det till boende för mig och min son.

Så här ser det ut utvändigt:

http://bloggeddie.blogspot.com/

Det skulle vara jätteintressant och ta del av liknande projekt runt om i landet, genom bilder eller hembesök.

Finns det någon som kan tipsa om liknande ombyggnadsprojekt?
 
Ett reportage i tidningen "Nya Allt i Hemmet" handlade om en gammal frikyrka från 1910-talet med sal och hela faderullan.
Kyrkan var nu bostadshus och hade också en affärsdel där ägarinnan hade sin blomsteraffär.
Har för mig att byggnaden låg i Ulricehamn...men är inte helt säker. Ska se om jag kan hitta tidningen.
Tidningen går hur som helst att beställa här
http://www.alltihemmet.se/bestall_gamla/
...det är nummer 10 i år som det står lantkök på.
 
Kul!

Får kolla på Biblioteket till veckan. Det låter som om det vore något för mig.
 
Jag hittade tidningen.
Inte så svårt eftersom jag blev lite förtjust i hennes köksinredning och därmed lagt tidningen högt upp i högen av inspiration:)
Det står i artikeln att blomsteraffären heter Trollius blommor och ligger just i Ulricehamn.
Går nog att hitta nummer ganska lätt:)
 
Perfekt!

Jag tar gärna emot flera tips!

Gärna om någon på forumet gjort något liknande.
 
Tjena!
Vi håller på med en gammal missionskyrka uppe i Dalarna.
Hade ambisionen med en blogg när vi köpte huset, men det har inte blivit så mycket.
Men det finns lite bilder där iallafall
missionshus.blogspot.com
 
  • DSC00309.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad kul!

Det var ett väldigt vackert missionshus. Mycket vackrare än mitt.

Jag har ju också skapat en blogg och jag ska försöka att vara flitigare än du på att uppdatera den när renoveringen drar igång. Det är ju lite pyssel med "bloggeriet" så jag förstår om det kommer i andra hand.
 
Såg i din blogg att huset du tänker köpa (har köpt?) hade hussvamp?! Det är ju definitivt inte kul och svårt att bli av med helt. Tar säljaren saneringen på sin försäkring?
 
Jag fick kapellet myckt, mycket billigt. Jag har krupit under huset tillsammans med Anticimex som säger att om jag bryter bort allt som är angripet så kommer dom och sprutar fungicid sedan. Jag städar bort allt organiskt material ur gunden, täcker med byggplast och installerar avfuktare på Anticimex inrådan. Då skriver de ett trygghetsavtal med mig. Skulle svampen då dyka upp igen så tar Anticimex hela kostnaden för åtgärd. Det är inte ens någon självrisk.

Huset är så underbart och har sådan potential så jag kan helt enkelt inte låta bli. Till en början behöver jag inte ens ta lån för att bli ägare av det.

Detta kommer att kosta en del men det är jag införstådd med. Det mesta är ju tid (som jag egentligen har lite för lite av) så jag räknar med att inflyttningsdatum försenas med ett år.
 
vi har oxå ett missionshus men som sommarhus.

Lycka till // Micke
 
  • VA1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad fint!

Jag ska också måla dörrblad och fönsterbågar i den gröna kulören.

Hur använder ni prediksalen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.