Jag skall sätta en radiator (vattenburen värme från bergvärmepump) i ett källarrum (10 m2 stort), och undrar vilken placering som är bäst (installation skall ett proffs få göra)

Ytterväggen är en betongvägg, och jag tänker låta den vara så. Innerväggarna är också betongväggar men är reglade och har spånskivor på sig. Uppe i ena hörnet på ytterväggen sitter en frånluftsventil. Betonggolv, platonmatta, golvspånskivor och heltäckningsmatta (jodå, bra luftspalt och platonmattan viker upp i kanterna, så ev. golvfukt kan lufta sig :) )

Bör radiatorn sitta nära frånluftsventilen, eller långt bort? Bör radiatorn sitta på ytterväggen
eller på en av de övriga tre väggarna? Rummet ligger c:a 1,90 under marknivå.

Tacksam för hjälp!
 
jag skulle nog ha placerat den på yttervägg för att möta kyla och fukt ... ( mota olle vid grind ).
fast jag skulle även ha valt en lite tjockare radiator för att den sitter i källaren och behöver leverera lite mera effekt eftersom värme sprider sig uppåt i huset ...
mao så att du inte får golvkallt våningen ovanför ...
 
RörBjörnen är ju proffs, så han är väl värd att lyssna på, och när jag som amatör håller med då bara måste han ju ha rätt. ;-)

Om du vill leka lite och kolla storlekar och så, så har exv. lenhovda en online dimensionerare för radiatorer på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/se/display.asp?apid=8

Själv har jag just skruvat upp den sista av fem nya radiatorer i källaren hemma (har installlerat fjärrvärme), och det är inte så vansinnigt svårt. Fundera du i alla fall på om du inte skall göra det själv. Det som är svårt med rör imho det är att få det lika snyggt som proffsen om det är krångliga vinklar osv. när väggar skall följas; jag misstänker att det kräver tid och erfarenhet att lära sig men om det är källare och enkelt att komma på, (dvs mycket raka rör och räta vinklar) så fick i alla fall jag till det acceptabelt snyggt. I min källare så är det "standardplacering" på i stort sett alla radiatorer dvs mot yttervägg (detta både på de existerande och mina nya), jag har bara gjort två undantag där det inte var rationellt (yttervägg belamrad med en massa toalettstolar osv.)

Sedan köpte jag mina radiatorer begagnade på blocket (svårslaget pris; mindre än en femtedel av nypris totalt) men då får man iofs ta de storlekar och skick man får tag i. I mitt fall överdimensionerade jag; och det leder ju till att inte hela radiatorn blir varm med kallare nederdel (golv) som följd. Men när tvättstugan helt plötsligt går att ha 20C varm i istf 16C och det är kalla klinkergolv i vilket fall så spelar det mindre roll.
 
Jag har redan en panelradiator som jag tänkt använda för rummet, och den har c:a 30% mer effekt än rekommenderat för ett källarrum (har beräknat på lenhovdas hemsida). Men, om jag sätter den direkt på betongvägg, strålar inte massa av värmen ut i väggen och går till spillo?

Sen, bör radiatorn sitta rakt under ventilen (vid golvnivå), för att skapa en konvektionseffekt? Har hört talas om detta, men är inte helt 100 på hur det fungerar...
 
Jag är nästan bombsäker på att Lenhovdas sida tar höjd för det. Dessutom så förlorar du ju värmen genom väggen i vilket fall om du skall ha varmt i rummet. Strålning är inte huvudvärmeöverföringseffekten när man värmer med ett relativt kallt föremål som en radiator ju trots allt är (namnet till trots), utan konvektion. (Jag tror vi kan bortse från konduktionen genom fästena). Visst, nu blir det varmare bakom elementet än luften från det klarar av att värma upp andra väggar, och det ökar värmeförlusten relativt ett kallare rum, men som sagt, du vill hålla väggen varm så det är ändå inget problem.

Vad gäller ventilen. Om du har frånluft så vill du ta den på motsatt sida som elementet sitter, dvs den relativt kalla luften i bortsidan taket skall ut, inte den du nyss har värmt upp; den vill du ju ha kvar i rummet och få någon nytta av eller? :) Om det är tillluft så är det inte fel att ha den rakt ovanför elementet så att den kalla tilluften kan blandas med den nyss uppvärmda från elementet vilket ger bättre komfort (i vissa byggsätt så tar man tom in den bakom elementet vilket är optimalt från blandnings/uppvärmningssynpunkt).

Och om det är källare så se gärna till att det är fritt över elementet. Fönsterbänkar och annan skit som hindrar cirkulationen är alla radiatorers bane. Det krävde i mitt fall en del fightande med frun, men det var det värt. ;-)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.