Hej,

Är ny här och hoppas ni har lust att svara även om jag misstänker att det redan kan ha tagits upp!
Har kollat runt en hel del på forumet som verkligen är kanon, men inte hittat precis det jag söker!


Vi står inför en total omläggning av elen i vårt hus från 1934, vi ska anlita en behörig elektriker för detta. En del av grovjobbet gör jag kanske själv (fräsa, bila, osv....)
Vad är förresten ett rimligt pris att betala för en elektriker? med eller utan moms!

Det gäller den här eviga frågan om materialval. Har erfarenhet genom vänner att materialkostnaden kan bli rejält hög om man inte ser upp, ska ge några exempel strax.

Hur är tillexempel kvaliteten på Clas Ohlsson, allt från kompletta centraler till kabel och brytare osv??? Priserna tycker jag i allafall onekligen är bra!


Några rysarexempel som iallafall inte jag är intresserad av att betala!

* Dvärgbrytare c60/c 1p 10A ------------------ 85 kronor st. + moms
* Jordfelsbrytare 25A 4p ------------------- 955 kronor + moms
* Huvudbrytare HA302s 40A ------------------- 281 kronor + moms
* Fasskena 3-pol 12 Mod. -------------------- 130 kronor + moms
* Kapsling 3x14 Mod -------------------- 1100 kronor + moms
* FK 1,5 svart -------------------- 8 kronor/meter + moms
* EKK light 3G1,5 ------------------- 22 kronor/meter + moms
* EKRK 3G1,5 BI ------------------- 34 kronor/meter + moms
* EKK light 4G1,5 ------------------ 28 kronor/meter + moms

Detta är bara ett par exempel ur verkligheten som våra vänner fick betala hos den firma de anlitade! JAG tycker att det är hutlösa priser, men jag har kanske fel, vad anser NI????


Allt elmaterial som säljs i Sverige (Clas Ohlsson) lär ju vara testat och godkänt, eller hur?



Tacksam för svar om vad ni tycker man ska stå ut med när det gäller överpris!


Vänliga hälsningar,

David
 
För materialpriser kolla tex på elbutik.se för att få en uppfattning. Sedan blir det en förhandlingssak med elektrikern. Timpriset brukar väl ligga på 400-450+moms hos de flesta. Sen ska dom ha för resor, sk servicebil osv. Priserna som era vänner fick betala ser ut att ligga på ca 300% påslag på butikspriset.
 
David i Skåne skrev:
Hej,
Allt elmaterial som säljs i Sverige (Clas Ohlsson) lär ju vara testat och godkänt, eller hur?
Bromsbeläggen till bilen som du köper på biltema är också godkända, men i 90 % av de fall jag använt dem börjar de skrika efter bara några få mil.
Som vanligt är det alltid marginaler när det gäller godkännande, och det spelar ingen rol vad det gäller för produkt.
Visst sägs det ofta att den billiga kabel som man köper på lågpris kan ha högre motstånd, men huruvida det hamnar inom vad som kan klassas som försumbart i en villainstallation där du troligtvis inte kommer att max-belasta ledaren ändå vågar jag inte svara på.
Däremot, något som jag vill uppmana er alla till är precis samma råd som ni troligtvis fått innan ni åkt på semester utomlands. Var inte rädd för att pruta! I en affär som classe eller biltema är det svårt att pruta, men har själv fått ner priset på mycket elmateriell jag använt på sistone till bättre priser hos "riktiga" leverantörer än vad jag skulle fått hos lågpriskedjorna.
Begär in offert, och våga ta diskussion. Ska man köpa 10 strömbrytare kan de gott o väl sänka några kronor mot om du kollar styckpris. Köper du 500 meter FK får du säkert ett bättre pris än på löpmeter.
Men, en helt annan aspekt i det hela. Om du ska göra en total ominstallation av huset vill jag ge dig tipset att verkligen fundera över om du någon gång vill investera i lyxen med hemautomation. Ska du ändå dra om allt kan det vara bra att förbereda för det redan nu.

Vill även ta tillfället i akt och passa på att hälsa även dig välkommen hit till forumet.
 
såg nåt om nån automation.. kan bara tillägga att det inte fanns 1938 då trådskaparens hus byggdes och uppenbarligen har det klarat sig sen dess utan detta onödiga påhitt så varför ska man fördyra det hela.
Priserna du fått är på tok för höga, men tyvärr är det ofta så att elektriker gärna vill sälja sitt materiel om de ska göra jobbet, annars kan dom bli sura, jag förstår dom till viss del, ingen elektriker (inte ens jag som hempulare) orkar hålla på att böka med Julas vägguttag, ett rent helvete att få i kablar osv, dålig plast och kassa petskydd så man får knappt i stickproppen, jag monterar aldrig upp billigt materiel igen, eljo's uttag är rena drömmen att montera, vilket ju även spar tid för din elektriker.
så prata med elektrikern om du inte kan köpa materiel själv men låt honom välja fabrikat osv. vissa elektriker kanske inte ens går med på det då dom vill ha sina 300% påslag på sitt eget materiel, men prova att ring nån annan då.
 
Tack för era svar!

Självklart vill jag också ha kvalitet. Köper tillexempel inget på biltema, har blivit besviken en gång för mycket, det ÄR skillnad som ni säkert har märkt på kvaliteten.

Över till elen igen, jag vill naturligtvis även där ha kvalitet, som tex Eljo/Elko, men inte till vilket pris som helst!

För att ta ett exempel så har ju Classe, elcentraler,automatsäkringar och jordfelsbrytare osv, från AEG, så det kan väl inte vara sådan skit? Classes FK-kabel kostar 1,99 kronor per meter jämfört med cirka 10 kronor per meter som våra vänner fick betala, viss skillnad när det är några hundra meter. Jag tror personligen, utan att egentligen veta, att en sådan kabel duger gott!

Du som skrev om automation, låter spännande men är inget för oss, än iallafall. Du får skratta åt mig om 15 år när jag skriver ett nytt inlägg och ska fräsa nya spår!!!!!
 
Kommenterar bara än en gång just det med automation som jag nämnde tidigare. Har det senaste året assisterat min far med totalrenovering av ett hus och först nu i sista skedet av bygget kom den frågan upp. Visst vet jag att det inte är något man känner ett stort behov av, men mitt råd till dig är att fundera på hur du vill ha det. Vill du känna den riktigt härliga känslan av ett gammalt traditionellt hus, eller bygger du om det för att göra en total modernisering. Jag vill absolut inte förespråka att konvertera ett bra exemplar av ett 30-talshus till ett smart hus, men vill ändå poängtera att om du har tankar på att kanske göra det så är det bra att fundera på det redan nu då det kan vara svårt att få allt som man vill i ett senare skede.
 
AEG är helt ok enligt mig i alla fall.
Vill man ha en elektriker på riktigt bra humör så kör man med häger men då kan man med fördel handla från elbutik eller expressel.

Då får man proffsgrejor till bra priser. Sen gäller det ju att komma överens med sin elektriker också. Vet fall där priserna har sjunkit ganska kraftigt efter att man har påpekat elbutiks priser osv. Dock kan man inte alltid kräva samma nivå från sin elektriker. De stora webbutikerna har sannolikt iom sina volymer bättre inköpspriser.
 
viss kabel som tex billig ekk kan vara svår att mantla av, man måste skära längs efter åxå, det räcker inte med en snurr med kabelsaxen och sen vicka lite och dra av en halv meter mantel- den kan sitta som berget!
 
Ska du göra om hela elen så begär in fast pris från flera olika elfirmor!
955kr + moms för en jordfelsbrytare? Är de stockholms-priser? :)

Köp inget material själv! Utan begär pris på en komplett installation inkl. allt!

Som regel så kopplar vi aldrig in material som kunder köper själva (förutom armaturer) för oftast då kunder köper själva så är det skräp som inte går att använda! (Man blir förvånad att vissa saker är tillåtna att säljas i Sverige!)
 
Kan ju säga att Claes Ohlson säljer Gelia/Elko RS16 och Biltema säljer Merten Atelier som båda kvalitetsmässigt är bra grejer. Classe säljer även AEGs dvärgbrytare som även säljs bland elgrossister. Vad gäller FK finns det ingen anledning att betala dyrt, har ännu inte märkt av att någon lågprisleverantör haft dåliga grejer, möjligen om något paket skulle behöva kompletteras efter vägen och tid och bensinpengar kan sparas. Draka, som är en populär leverantör av kabel bland elgrossisterna har dock riktigt tråkig FK, den fastnar nämligen i paketet titt som tätt. Själv kör jag numera nästan uteslutande med kabel från Ericson eller Nexans, som är de fabrikat firman lagerhåller, funkar fint.
 
Claes Ohlssons Elko är inte samma lika som T ex Elektroskandias Elko .
Jag har nämligen gett dessa utag en chans vid ett tillfälle men vart besviken, det är inte samma grejer.

Priserna som Ts vänner fick betala tycker jag är tokdyra för materialet, Kolla med lite olika elfirmor så ska du nog kunna få bra grejor till ett hyggligt pris.
 
Elgrossisterna säger att det INTE är samma sak Clas Ohlsson osv säljer! De säger att Elko/Hager grejjer på sådana butiker är av nån lägre standard..

Har ingen aning om detta är sant.. kommer ju som sagt från en högst partisk källa.
 
Bygga: Visst, det är den enklaste varianten med skruvanslutningar osv, men efter att jobbat rätt mycket med Elkos grejer iofs från Storel, Ahlsell och Solar mestadels, så kan jag inte märka någon skillnad.
 
om det är en specialjfb så kan ju priset vara ok, men för en vanlig är det lite högt
 
De där priserna du fått verkar vara rena listpriser d.v.s. helt uppåt väggarna. Rabatterna på listpriserna som grossisterna ger till installationsfirmorna varierar lite men en fingervisning är: installationsmaterial c:a 40-60%, kabel 60-85%! Så då kan du själv räkna ut nettopriserna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.