Ska "skarva" på en värmeslang som är nedgjuten i betonggolv på befintlig radiatorslinga. Just nu är det draget 12mm kopparrör från övervåningen som jag tänkte byta ut till 22mm kopparrör och sedan skarva på slingan i golvet. Som jag förstår så behöver jag stödhylsa för PEX men annars kan jag använda vanlig klämringskoppling att koppla på med?

Tänkte använda mig endast av vinklar istället för att böja rören. Några nackdelar med detta?
 
Det stämmer att koppar klämringskopplingar användes till PEX med en PEX stödhylsa.

Ju färre skarvar ju bättre, varför inte böja rören?
 
ju skarpare böjen är ju mer försämras flödet, men det är ju inte säkert att det är ett problem för dig.

vist är det bättre med färre skarver. varje skar utger ju alltid en risk för lekage.

men omdet är ont om plats, eller det är skilnaden mallan att klara av jobbet själv eller leja bort det, så varför inte säta en vinklad klämkoppling.

---------
 
vad är det för dimention på slangen ? 12, 15, 16 ?
 
Det är just pga för dåligt flöde som jag tänkte göra om rören. Har ingen rörböj och det känns som att det blir lättare att endast köra med vinklar. Om flödet försämras avsevärt av detta så får det nog bli till att hitta nån rörböj o kröka rören ändå. Slangen är 20mm.
 
Är du säker på att det är dimensionen det är fel på? Visst i ett korrekt dimensionerat system så drar man inte 12mm och grenar av, men i praktiken kan det fungera ändå. Jag har ganska långa 12mm avstick i min källare, även med någon gren och det går bra ändå (jag har iofs inte ett extremt lågtemperatursystem även om det inte är 70C ut på elementen heller).
 
Från början var detta 12mm avstick gjort för en liten radiator i köket så det enda jag gjort var att ta bort den och lagt ca: 35m slang i golvet och sedan skarvat på slangen på befintliga kopparrören. När man känner på rören till och från golvet så är det sistnämnda väldigt kallt så jag skulle vilja ha lite mer jämn värme över golvet. Jag antar att 12mm rören ställer till med för dåligt flöde så jag tänkte då byta ut dessa till grövre o se om det blir bättre. Annars får man ju ta o inhandla en Push 12:a. Jag har som sagt aldrig testat att kröka rör förut o tänkte att det skulle bli lättare att montera vinklar istället men om detta inte blir bra för flödet (Trots 22mm rör istället?) så får man kanske ta o låna en rörböjare fast då kanske det räcker med 18mm rör istället?

Ska man välja Prisolrör och sedan skala bort den biten som ska igenom golvet (Så man slipper borra så brett?) eller väljer man hårda kopparrör ändå?

En sak till jag kom på..
Avsticken från övervåningen är ej klämkopplingar utan jag tror de lödit på avsticken och för att ta bort dessa så blir rören kapade runt 50mm vilket ju blir för stort för att endast sätta på en klämkoppling/T-rör rakt av. Är det bara att kapa en längre bit och sedan skarva på ett rör så att man får rätt dimension/mellanrum för T-röret?
 
Ja 35m var ju en bit förstås. Jag ser nu att jag läste slarvigt; du nämner tydligt golvvärmeslinga. Jag använder strikt radiatorer. Jag skulle tro att push-12:an (eller liknande) är lösningen efter vad jag läst här på forumet. Men jag vet egentligen inget om det här så kolla med någon som kan.

Om du skall gå igenom ett golvbjälklag så är ju (halv)hårda rör bra om det kommer ut så att det syns. Annars så fungerar prisol bra för dolt, och man kan böja dem på plats utan verktyg om man är lite försiktig (man kan böja och få stor radie exv. över låret, men man måste vara lite med så att man inte plattar till det, det vill knippa sig), men jag vet inte om du skulle ha så stor användning av det i ditt fall.

Jag vet inte om jag fattar riktigt hur dina avstick ser ut. Du har en vertikal stigare som går ner till ett T eller hur? Och om du kapar det vertikala röret så kan du inte få på ett nytt T för då blir utsticket för kort för att komma i linje med "överliggaren" på T:et? Här har profsen säkert någon självklar lösning (fast den antagligen är, löd loss...), men jag hade skarvat om det inte går att böja till anslutningarna. Blir ju förstås inte så vackert. Korta rör brukar man ju få byta i hela sin längd annars om det skall bli perfekt.
 
Ok. Då får det nog bli till att köra prisol och böja dom på plats. Man borde ju hitta nått i garaget som man kan använda sig av till att böja rören så att dom blir någorlunda jämnrunda vid krökarna.
Tack för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.