Hur ska man bygga ett golv i källardelen av ett sutteränghus? Idag fungerar det som ett förråd. Är betonggolv med någon sorts beläggning.

Nu ska det byggas rum här då vi är trångbodda. Hur gör vi för att följa alla regler och annat? Antar att det måste komma under en del luft..
 
Beror lite på om du skall göra det själv och hur mycket det får kosta.
Om jag själv skulle göra ett "rum för boende" i suterängdelen skulle jag nog börja med att isolera utsidan med isodrän eller motsvarande. Sedan skulle jag bila upp källargolvet för att om möjligt få till ett kapilärbrytande skikt med isolering. Detta tycker jag skulle vara det optimala för att jobba vidare. Har svårt att acceptera plåtreglar eller andra konstruktioner i detta utrymme. Tycker inte om då man klär in väggarna med gips eller dyligt och skall ha luftspalter. Likaledes i golv. I mina ögon är detta en nödlösning och inget gediget. Alltså min personliga åsikt.
 
Väggarna är klara redan och inget jag tänkt riva upp..Gips sitter där dock med väv, kanske ska vi byta ut det mot tapet. Rummet kommer vara ett sovrum i ca 10 år sedan kommer det troligen bli förråd igen. Tanken var att slippa lägga ned alltför mycket tid..

Vad det är för reglar i väggen vet jag inte. Huset är byggt -87 och att dränera låter dyrt just nu då vi redan dragit 1.7 mille..

Vad gäller golvet är väl önskan att inte bila.. Bygger hellre upp lite med golvvärme kanske? Vad vet jag. Kan jag så gör jag det själv med lite hjälp kanske.. Men budgeten är väl rätt så lågt satt. Det ska dock inte gå till någon överdrift. Det ska ju vara korrekt gjort.
 
"Korrekt gjort" är tyvärr "ej gjort" i ett sånt utrymme. Men låt inte sånt vara ivägen.

Mina synpunkter:

Det blir lätt mycket "råare" i ett sånt utrymme. Kontrollera dräneringen. Ytterväggen ska inte vara fuktig. Då är det inget trevligt rum.

Ventilation är A-O i ett sånt här utrymme.

Jag bor själv i ett sutteränghus och delade förut av en del av förrådet till gästrum. Har sett att flera grannar har gjort liknande. Visst kan man tycka att det är grymt att placera gästerna i en kall "bunker" men faktum är att flera gäster har uttryckt det som det skönaste gästrum det har sovit i. Mörkt, tyst och svalt.

Det du kan göra, förutom se till att det finns bra ventilation, är att INTE bygga för den delen av väggen som ligger an mot mark. Låt den vara otäckt och måla istället i en diffusionsöppen färg i valfri kulör. Värmen är inget problem då vägg som mestadels är under mark sällan blir särskilt kall ändå.

Golvet kommer att vara kallare än övriga golv eftersom det säkert är oisolerad platta på mark. Sätt ingen golvvärme utan att bila upp och isolera. Att isolera golvet uppåt är nog inte att tänka på då du kommer att behöva höja golvet så mycket för att uppnå vettig isoleringstjocklek.

Täck heller inte med laminat eller något annat tätt material. Framförallt inte något organiskt material. Det finns dock oorganiska heltäckande mattor som andas. Du kan också bygga ett ventilerat golv med Platon eller liknande.

Ett annat alternativ är att sätta klinker på golvet. Det är hållbart, låter golvet andas och är helt oorganiskt. Tyvärr kommer flera uppleva det golvet kallt för jämnan.

Så enligt mina synpunkter så är det ventilation, golv och yttervägg som du måste tänka till på.
 
När du säger att ytterväggen inte ska vara fuktig.. Hur menar du då? Var ska jag kolla det? Den är ju naturligtvis inte blöt på insidan på väven..

Diffusionsöppen färg? Antar att det är lika med att den andas?

Ska kolla i morgon vad det är för platta på huset.. De pratade om att den var flytande, inte vet jag.. Tror de isolerat den ändå.. Men det är ju kallt på golvet i det rummet och garaget. Inte i de andra rummen på undervåningen..

Har förövrigt även toalett, bastu, hall, tvättrum och ett sovrum där nere..

Men det låter som erat råd är att riva den gamla väggen mot där den mesta av marken ligger?

När ni pratar om att bila upp golvet.. Innebär det att bila sönder hela plattan då eller? Hur tjock brukar den vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.