Vi har ett nymonterat hus som skall målas med Falu ljusröd. Vi skulle gärna vilja måla innan vintern. Vi får troligen tillträde vid årsskiftet men kan ev få måla innan dess. Men enligt byggsamordnaren innebär detta att vi "accepterat" fasaden, dvs vi kan ej anmärka på ev spruckna brädor etc vid slutbesiktning. Nu kan jag inte se några sådana ännu, huset har stått i två veckor, hur vanligt är det? Vi har några ytliga sprickor i vår carport som vi byggt själv. Men den sattes upp när det var som varmast i sommar och träet torkade nog väldigt fort på södersidan. Sedan säger andra att huset skall stå ett tag innan målning så fäster färgen bättre. Ytterligare andra säger att man då måste tvätta fasaden först. Vad tror ni? Hur har ni gjort? Vad rekommenderar ni? Motivera/förklara gärna också!

Länk till vårt husbygge:

http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/98266-bygget-i-bruket.html#post687327

Och carporten:
http://www.byggahus.se/bloggar/myrlejon/875-sa-aer-bygget-av-carporten-igang.html
 
Av ditt inlägg framgår det inte om fasaden idag är helt obehandlad eller endast grundmålad. Det sista brukar vara normalt när det gäller mer seriösa entreprenörer men hur som helst. Är fasden helt obenadlad är det nog klokt att åtminstonde grundmåla denna innan vintern. Vad byggsammordnaren säger i det fallet torde vara skit samma eftersom eventuella felaktigheter som kan uppstå i panelen syns tydligt ändå och om entreprenören ändå försöker köra någon fuling och friskriva sig från ev felaktigheter endast för att du vill grundmåla panelen före vintern så kan du ju för det första fråga dom hur det hade tänkt sig att lösa det då det dvs. att låta det stå trärent över vintern, och därefter påminna dom om att du har 10 års garanti på hela kalaset så om eventuella problem uppstår är det ändå dom som betalar kalaset.

Är panelen grundmålad så gör du klokast i att inte måla förens nästa sommar. Målar du nu när virket är nytt och fuktigt är risken stor att du får ett randigt hus till sommaren. När viket torkar och krymper det och trärent virke kryper fram som du inte kunnat måla. Det är ju inte heller så värst snyggt.
 
Redigerat:
Fasaden är behandlad med någon opigmenterad olja (minns inte exakt vad) eftersom vi skall måla med slamfärg. Så vi måste göra minst två strykningar, men ett visst skydd skall den väl ha.
Min tanke med att måla en strykning i år är fasaden skulle må bättre av detta än att bara stå med sin grundolja. Sedan får det bli (minst) en strykning till våren, vilket väl minskar risken för randighet? Jag hoppas med detta att slippa tvätta fasaden innan första målning och att den skall må bättre.
Jag funderade också på det där med fasaden och garantin, men jag tror de menade om man har stora "fel" i fasaden redan nu. Dvs om de vid montering stött eller sågat eller på annat sätt skadat den. I dasgläget har jag inte kunnat hitta några sådana fel.
 
Du har koll på att oljan är kompatibel med slamfärg?

Falu Rödfärg brukar säga kategoriskt att träet får inte vara behandlat innan målning.

Jag kollade upp den olja jag hade på mitt sjödalshus (Tikkurilla Pinja oil) med tillverkaren och de hade gjort tester med den som dock visade att det inte vara några fästproblem. Enligt vissa jag pratade med på sjödalshus så hade sjödalshus/götenehus gjort egna tester också som visade att det funkade, men det var ingen som ville ge mig papper på det, så det blev egna tester också :).

Folk jag pratat med har rått mig att låta det stå omålat ett tag för att låta så mycket av den temporära skyddsoljan torka ur.

Jag lät fasaden stå från stomresning i Februari till tillträdet i Juni. I och med att jag har lånat ställning så målar jag både den första 10-15% spädda strykningen och den ospädda strykningen nu i sommar/sensommar. Men det bästa vore kanske att köra den spädda strykningen nu och sedan färdigstrykningen när det är som torrast på försommaren nästa år.

Det där med fasaden och garanti:
Det är almänt kännt att falurödfärg är en öppen färg som låter trät blöras och torkas ut. Detta leder med tiden (rätt snart) till sprickbildning. Det är inget falu rödfärg himlar med men hävdar att det är en normal egenskap hos färgen som man får räkna med. Det är inget som försämrar skyddet fasaden utgör om man sköter ommålning med rimliga intervaller. Därför är jag förvånad om hustillverkaren lämnar någon fasadgaranti om du målar med faluröd.

Solsidan på brorsans hus som varit som mest utsatt har bräderna torkat och sprukit och vridit sig så att spikarna är på väg ur. Men den fasaden är nog 40 år gammal och har väl kanske inte målats om med så täta intervaller man skulle önska.

Det är dock inget som slår skimret i falurödfärg i en solnedgång. Billigt är det också (även om jag blandat min med 1 del svart, som är betydligt dyrare, på 10 delar röd). Sedan är jag intresserad om det är någon som har något bra trick hur man får slamfärg att inte skvätta så lätt.

Vad jag lärt mig i sommar: Välj en så höglansig vitfärg till knutarna som möjligt (jag kör med Teknos Nordica Eko glans 80, en polerad billack ligger väl på runt 90, Den höga glansen gör att kontrasten mellan tokmatt faluröd och vitt blir än tydligare :) ) och ha en stor rulle papper och en fuktig trasa till hands att torka med medan man målar det röda efter det vita torkat.
 
Vi har samma olja på fasaden (Tikkurilla Pinja oil). Eftersom stomresning var i augusti känns nästa målningssäsong som en lång tid att vänta. Min erefarenhet är att den stora mögelpåväxten här i trakten brukar vara under den långa regninga hösten och därför vore det skönt om man hann göra en målning nu och göra nästa under en förhoppningsvis torr vår...
 
galaxenspresident: Gillar du inte prickig fasad?
Min dotter tyckte vi skulle måla alla spikskallar med vitt idag. När jag sa att: "Det går inte, då blir fasaden röd med vita prickar" tittade hon helt oförstående på mig. Hon är fyra år och tycker rött med vita prickar är det snyggaste som finns. Önskar att jag tyckte detsamma så gick det lite snabbare att måla...
 
Myrlejon skrev:
...Hon är fyra år och tycker rött med vita prickar är det snyggaste som finns.
Hoppas att hon inte får syn på dessa, då. :D

220px-Amanita_muscaria_tyndrum.jpg

För övrigt målade jag över svartmögelprickarna med rödfärgen och det har inte synts något av detta i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.