Hej på er,

Jag går i tankar att börja göra om i källaren, bl.a att få till ett badrum på ca 13 kvm med bastu, dush och toa..
idag har vi redan litet dusch...
det jag är mest fundersam är hur jag ska göra med toa bygget...
gräva för brunn en en fundering, men oxå hur koppla till avlopp? räcker det att koppla till där dushbrunnen finns?

några meter utanför har vi oxå tvättstugan med eget brunn där vatten rinner ner... kan jag använda det för toa?

tack för hjälpen .. det här blir spännande

/Chaplin
 
Wc stammen måste vara minst 110 rör
 
Försök lokalisera var avloppet ligger i källaren. Med utgångspunkt för inkommande vatten kolla mot den plats där toaröret går upp till övervåningen. Med största sannolikhet har du ett 110 mm avloppsrör (eller motsvarande) mellan dessa punkter. Avstick till golvbrunnar och kök är klenare 75 mm och ej lämplig för toalett. Om du tror att du hittat riktningen på huvudstammen kolla om golvbrunnarna ser ut att "peka" mot den tänkta riktningen. Har du gjutjärnsbrunnar är de anslutna mot den sidan där pluggen för rensning sitter. Du bör nu ha fått en uppfattning om hur långt du måste bila upp golvet för att skarva in dig på den grövre ledningen. Alternativt är det bara att bila upp från den golvbrunn du har i duschen och följa ledningen så kommer du förr eller senare till den grövre.
 
tack för svar och råd.. försöker hänga med i det som du säger Janne, gjorde en skiss för att se om jag hänger med..

den ljusblåa rektangeln är huset, den ljusgröna är tomt.. (ska föreställa iaf ;))

den röda är röranslutning till toan på övervåningen,, och den går ner in i betonggjutningen..

de blåa är de brunnar jag har, ena till tvätt och andra till dusch..

den svarta är där vatten kommer in i huset.. med mätaren på..

sen i ditt svar så påpekar du att man ska lokalisera avlopp ikällaren... i bilden, har jag skissat 3 svarta strek, regnvatten, renvatten och spillvatten.. kan avlopp och spillvatten vara samma? jag fick den ritningen från eskilstuna energi o miljö när jag skulle dränera om runt källaren... om de inte samma... hur tar man reda på vart avlopp ligger?

... jag kommer nog ställa bra dumma frågor.. ;(

mvh
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Medans jag kommer ihåg, http://www.skelleftea.se/Multimedia/Filer/C9B61C28-3FA8-431E-A18B-1BDEC3AA4DFE~__H.jpg (Frågar man inget får man inget veta) :)
Spillvatten och avlopp är samma sak. Man får anta att vattten och avlopp ligger i samma "dike" till fastigheten. Där vattenledningen kommer upp bör det även finnas avlopp under. Frågan är då om du har andra grövre avloppsledningar som går upp någonstans i källaren eller om den röda är den enda. Var finns köksavloppet?
Om vi drar en rät linje från den svarta till den röda punkten har vi förmodligen hittat den grövre avloppsstammen. Nu syns inga väggar på skissen, men det verkar vara ganska nära till platsen där vattnet kommer upp. Någonstans från denna punkt, där vattnert kommer upp, och vinkelrätt från linjen (grova avloppet) till duschbrunnen är förmodligen avsticket gjort. Kolla om det finns en plugg för rensning i golvbrunnen och om den pekar i nämnda riktningar. Har du en renslucka på avloppsröret (röda) kan du genom att lossa denna också få en uppfattning om i vilken riktning röret går. Tror inte man vinglat runt i hela källaren utan gått närmsta vägen.
 
härligt Janne, tack för superb info.. lägger in en skiss som visar väggar och även avlopp från köket samt att jag hittade ;) en dött brunn i pannrummet...

jag kollade och det verkar finnas en renslucka på röda avloppsröret.... och vad jag förstår av dig så ska den helst peka mot den svartas riktning? ännubättre om den är redan kopplad till där det är antingen dusch eller tvätt? visst ?

mvh
 
  • avlopp med källarväggar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avlopp med källarväggar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte säkert att rensluckan pekar i rätt riktning. Luckan sitter på ett rör som är instoppat i en böj och vart den böjen tar vägen måste man lossa luckan för att få svar på. Golvbrunnarna i källaren och andra avlopp (tvätt och kök) är alla anslutna till det grövre avloppsröret. En gissning är att det ligger parallellt med den långa duschväggen, då borde golvbrunnen i duschen peka åt detta håll med renspluggen, eller, så är det dragit närmsta vägen och då borde renspluggen peka mot den svarta. I detta fall torde avloppet ligga ganska nära brunnen. Var har du tänkt placera toan och har du tänkt ha kvar golvbrunnen där den är nu i duschen?
 
jag har inte bestämt var toan ska placeras.. min tanke är att placera den där det medför minst bök... om det visar sig att där duschen är är OK att placera då är det bästa valet.. så slipper jag bila upp allt för mycket.. samtidigt så har jag brunnen till tvättmaskin som jag kan använda för dusch etc...

jag ska ta fram en bild på hur jag vill ha badrummet ... ska bara hitta filen...

mvh
 
har gjort skiss över hur det kan se ut.. nya badrummet..

för övrigt har jag fortfarande inte hunnit titta vart rörböjet pekar ... såg att någon hade byggt egen avloppskamera:
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/73158-avloppskamera.html

jag behöver en sådan,, håller på och bygger en ... får se om det kommer lyckas... har jag det så kommer det bli något enklare o se rörledningar och riktgningar under golvet...

återkommer

ha d
 
  • Nytt badrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt badrum 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tag det försiktigt med kameran. Håller själv på att filma(mitt jobb) och jag skulle aldrig putta in den i ett rör. Tänk om du inte får ut den. Snacka om problem. Sen är ju inte bara att filma. Rätt vettigt att ha någon som tolka vad du ser.
 
Cramo m.fl har säkert en liten smidig kamera du kan hyra för detta ändamål.
Tycker det ser bra ut på skissen. Har dock lite svårt att orientera mig, var är vatten in?
 
tack för tipset , inte tänkte jag på det att det kan fastna... o shit ...

vatten in från samma plats... ungefär svarta cirkeln..
 
  • Nytt badrum 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej igen, (JanneL och även ni andra)

har kollat nu framförallt dushen.. verkar som det är 3 kanaler från duschbrunnen, ungefär riktade enligt skiss..

vad är anledning till det? ska det inte endast gå mot "huvudledningen"?

iaf ena riktad mot brunnen för tvätt, den andra ungefär mot där vatten kommer in och den 3:e ungefär mot avlopp för toa (den röda)..
alla 3 är ungefär 90 mm

mvh
 
  • Dusch avlopp anslutnignar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi börjar vid tomtgräns, är det grävt ett dike in till huset. I detta dike ligger vatten in och avloppsröret. Äldre hus förmodligen Höganäsrör och nyare hus plast dito, (avloppet). Från där vattenmätaren sitter går förmodligen avloppsröret fram till duschbrunnen. Där delar sig sedan röret och går dels till toaletten från övervåningen och även till brunnen för tvättstugan.
Mellan duschbrunnen och toa övervåning finns troligen en avstickare till pannrummet. Du har mätt rören till ca 90 mm. Är det invändigt? Vad är det för dimension på toaröret? Är golvbrunnarna i plast eller gjutjärn?
 
Redigerat:
nu är jag bra snurrig....
jag tog i med händerna för att se anslutningsrören...
låter bilderna tala för sig...

1. första är bild på röret till toa på övervåningen... och det vekrar vara runt 14 cm iaf...

2. är bild på brunnen till tvättmaskin.. jag har iaf inte sett sådan variant.. men vad vet jag ;) ,
iaf där du ser som en skalle på en bult, 4-5 cm från det ner så är det en typ platt öppning som vattnet rinnger genom..

3. duschbrunn, här trodde jag hade hittat 3 kanaler.. men tjena.. de är inge kalaler alls.. vad det är vet inte... samma här, platt öppning i botten som vattnet rinner genom..

känner mig väldigt jobbig just nu... sorry ...
 
  • Toa 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvätt 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dusch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.