Har läst en hel del här på forumet men blir inte mycket klokare.
Funderar på att bygga enplans hus i vinkel på 180 kvm eller enplans hus på 125 kvm och utnyttja vinden till tre extra sovrum. Planen tillåter 6 meter i nockhöjd och några andra hus på området har lyckats klämma in en del rum däruppe. Självklart vill man ju helst ha alla rum på samma plan och få fullhöjd, men allt handlar ju som vanligt om pengar.
Hur mycket tror ni man kan spara in om man struntar i vinkeln på 55 kvm och istället satsar på att utnyttja vinden till barnrum?
Vinden skulle även inredas i det stora alternativet. Då till lekrum, kontor och gästrum.

En del menar att om man bygger själv i lösvirke så är några kvm hit eller dit ingen större skillnad eftersom det är kök och bad som kostar. Andra säger tvärtom. Vad tycker ni?
 
Vi bygger 1-plans hus i vinkel och jag märker att det tar lite längre tid pga takvinklar, ränndalar mm. Om du ska göra det mesta av jobbet själv borde det inte bli mycket dyrare sett till arbetstid.

Däremot kostar ju plattan, taket osv mer. Det är väl där pengarna drar iväg
 
Jag har också byggt ett 1 plans vinkelhus.
Det är dyrare med 1 plan än 1,5 plan.
Det blir även dyrare med ett vinkelhus jämfört med ett utan vinkel.

Grundläggningen blir dyrare, takarbetet blir dyrare, mer väggyta blir dyrare, en bärnade innervägg kostar lite mer osv. Ett 1,5 plans hus är ju egentligen bara ett enplans med en brantare taklutning så det kostar inte så mycket mer än motsvarande 1 plans förutom några fönster i gavlarna, lite installationer och mer ytskikt.

Dock så får du ju ett mycket bättre hus med 1 plan och gärna vinkel, enligt min ringa åsikt.
 
Vi ska bygga ett 1-plans vinkelhus. I jämförelse med våra vänner som bygger ett lite större 1 1/2-plans hus kommer det att bli ca 700 tusen mer för oss. Skillnaden då ligger i att vi har större platta, några stora fönster (fönster är dyrt), att vi kommer anlita snickare i större utsträckning samt att vi inte kommer välja billigaste alternativet vid val av tex golv, tapeter, bad- och köksinredning. Hade vi gjort samma val som våra vänner i vårat ca 30 m2 mindre 1-plans vinkelvilla, hade nog skillnaden inte blivit lika stor.
 
Jag har byggt till 42 kvm i vinkel till mitt 1 planshus. Krypgrund och radiatorer. Fram till inredningsklart kostade det ca 260'. Gjorde princip allt själv förutom el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.