Skall till att bygga en tvättstuga från grunden i ett gammalt hus. Är det någon som vet vilka regler som gäller för detta? Jag är inte ute efter att ha någon golvbrunn om jag kan undvika det. Är det samma regler som för diskmaskin? Dvs inga speciella med tanke på vart man har den men att det är att rekomendera med ett underlägg...

Om tråden ligger fel får mod gärna flytta, hittade ingen lämplig del när jag tittade.
 
enligt BBR ska golvet tätskiktas:

"Bad- och duschrum är utrymmen där det normalt krävs vattentätt skikt på väggar och på golv. Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare samt toalettrum är utrymmen där det normalt krävs ett vattentätt skikt på golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg."
BBR 6:5331
 
Tack, skall se ifall jag hittar det du refererar till, men kan man tolka det som att det inte är ett krav på golvbrunn?
 
som jag tolkar det är det inget krav på golvbrunn, men krav på tätskikt på golv för läckagerisken.
 
BBR gäller bara vid nybyggnation och tillbyggnader, men BKR rekommenderar samma sak (om det nu ska läggas klinker?).
 
Hum, vad är en nybyggnation egentligen. Detta är ett gammalt fläktrum där det har funnits dusch och tvätt förut, så det är väl mer renovering det går under?!

Jag skulle egentligen vilja ha laminatgolv, då jag tycker att det är fräscht, men det kanske inte är att rekomendera...
I annat fal får det bli plastmatta, måste bara hitta en mattläggare till det, visst skall en sådan matta vara svetsad i tvättstuga?
 
Det klassas bara som nybygnation om man ändrar boytan, vilket du inte gör.
Laminat - nej.
Svetsad våtrumsmatta med uppvik på väggarna - ja.
 
Gäller det något speciellt kring själva avloppsröret ner genom matta och tätskikt?
Tack på förhand!!!
 
Mattan är tätskiktet, och runt avloppsröret görs ett uppvik/stos. Likaså mot tröskeln som man höjer upp.
 
jag själv har tätskikt på golvet o 30cm upp på vägarna..sen har jag klinker..o en kakel platta upp på vägen..o sen målat väggarna..=)
 
Jag hade lätt satt in en golvbrunn, det finns en brunn som man kan ansluta wc till kan ju vara bra att ha om man kommer på att man vill ha en extra wc eller om man ska renovera badrummet och bara har en toa. Sen är det ju bra med brunn om nått rör går sönder...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.