Hej experter!

Jag har köpt en 1plans Älvsbyhus från 1982. Uppe på vindan så ligger det ca 250mm gullfiber sedan spånskiva ovanpå de. Sen är det 170x45mm balkar på högkant (spånskivorna sitter mellan dessa) så de skulle alltså rymmas 170mm tjock isolering där mellan så kommer man upp till överkant på dessa balkar. Är det värt att göra denna extra isolering? Ska jag ta bort de gamla spånskivorna eller bara lägga ny gullfiber ovanpå dessa, sen nytt spånskivegolv ovanpå? Detta utrymmer används bara som förråd. Huset ventileras med mekanisk frånluft.

Eller är det bättre att isolera plåttaket och alla stora glepor i takfoten så att själva vindan blir varmare? Blir de inte problem med fukt då?

Bifogar två halvkassa mobilbilder.. Men ni kanske fattar vad jag menar ändå :surprised:
 
  • 20080903377.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20080903375.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du bör _inte_ sätta igen takfotsventilationen
Däremot ser det lite märkligt ut på bilden. Vindavvisare finns där men inget som håller isoleringen från underslaget?

Det är en kallvind så den kan bli lite knepig som förråd. Jag hade byggt en friggebod istället *S*

Jag hade nog tagit bort spånet, satt masoniteremsor under vindavvisarna och sen isolerat på. När man gör en sån sak kan man lika gärna kolla diffspärren med, det fuskas en hel del på byggena med den :(
Saknas diffspärr så bör man ta det lite lugnt med att öka på isoleringstjocklek.

Översta lagret med isolering bör ha vindpapp på sig.

/Kent
 
Redigerat:
Vad är de som är märkligt? Vindavvisare? Vad är de? De är ju rätt vindstilla på en vind.. eller?

Inget som håller isoleringen från underlaget? Alltså isoleringen som syns på bild är bara någon liten extra-remsa som ligger under dessa balkar. Ligger ju 25cm gullfiber till under spånskivan som syns på bild
 
det är väl inte vindavisare som syns utan troligen underlagstak av oljehärdad masonit
 
Redigerat:
ppalm>Stämmer, tittade noga nu och det är ingen luftspalt etc där men ser lite märkligt ut.

Rrrr>Njaa, vindavvisarna är typ den masoniten man ser på bilden fast med luftspalt mot råsponten. Dess syfte är att skapa en fri kanal för ventilation från takfoten.
Isolerar du ytterligare så kommer isoleringen att gå ut mot takfoten och täcka för underslagen, där lär ju då behövas masonite så att det inte blåser in i isoleringen.
Med rätt ventilation så blir det lite drag på vinden, takfotsventilation, nockventilation eller mögelstoppers samt gavelventiler.

Insektsnät är rätt bra med i underslag.

/Kent
 
Ingen fler som har förslag? Kan jag lägga mer isolering ovanpå spånskivorna? Eller blir de konstigt att ha spånskiva mitt mellan två lager gullfiber?
 
har samma förutsättningar, har dock inte fått något vettigt råd.
Jag har väl tänkt blåsa lösull direkt på skivorna, har för mig att det sitter plast just ovanför innertaket, det borde iaf ta bort kondensproblemet?
Hinner dock inte i år, men du kan ju testa innan mig så får vi se hur det går :)
Ett grisjobb att ta bort skivorna då man måste dra om lite el också.
 
Jag är själv elektriker, och jag har lix tänkt dra om all el! Därför jag undrar om jag då ska passa på att ta bort skivorna, eller iaf förbereda med eldragningen så att de går att ta bort skivorna.. Men de verkar vara väldigt dålig fart i denna forum-del (jämfört med EL forumet här) :(
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.