Var brukar man placera eluttaget till en frihängande köks fläkt? Inne i skydds röret eller kanske i taket bredvid? Är det ok att ha uttaget innanför skyddsröret monterat i taket?
 
Elektrikern tyckte absolut att jag skulle sätta ett uttag inne i skyddskåpan. Skulle ju ha varit betydligt lättare att placera det på vinden men det avrådde han mig ifrån. Det var väldigt ont om plats inne i kåpan men det gick vägen.
Jag har en Thermex DECOR640FH
 
Jag står just inför samma fråga. Jag hade föutsatt att jag skulle sätta ett uttag på vinden men det kanske är bättre i taket innanför skyddskåpan (Fjäråskupan Arcad)? Jag tycker det känns som att uttaget sitter för nära fläktröret då, men det kanske är så man brukar göra. Vad är praxis?
 
Varför inte släppa ut ett rör med kabel i och göra installationen som en fast anslutning.

Så gjorde elektrikern hos oss, nu var det inte en frihängande fläkt utan en väggmonterad. Men elröret kommer ner genom taket bredvid fläktröret så där skiljer det inget.
 
Vi brukar sätta en en-vägs upl uttag innanför kåpan. Det är trångt men de brukar gå bra.
 
Står det ingenting i installationsanvisningarna?

Det kan ju vara bra att kunna frånskilja fläkten.
 
Rikard Ågren skrev:
Står det ingenting i installationsanvisningarna?

Det kan ju vara bra att kunna frånskilja fläkten.
I mitt fall står det inget men det finns ju en stickpropp på anslutnings sladden. Och det är väl det vanliga tror jag.
 
Stickpropp eller arbetsbrytare brukar vara kravet bla enligt maskindirektivet när det finns rörliga delar.
 
Så här är det skrivet i min instruktion

"Om kabeln inte redan är försedd med en sådan skall en standard
stickpropp, avsedd för den på märkplåten angivna belastningen
monteras.
Om kontakt finns skall kåpan installeras så att denna kontakt är
tillgänglig.
I det fall apparaten ansluts fast till nätet, skall man montera en flerfasig
strömbrytare mellan apparaten och eluttaget, med ett minst 3 mm
brett luftgap mellan kontakterna, som är avsett för den aktuella
belastningen och uppfyller gällande normer."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.