Fick sån där "vad trött jag blir" upplevelse igår.

Hade planer på att byta golv i gillestugan som är 40kvm. Planen var att dra bort det gamla trägolvet från 76 och lägga platon lite isolering och en ny parkett.
När jag lyfte på den gamla parketten så ligger det spånskiva, under spånsivan byggplast, fuktspärr kallades det på 70 talet.
Under det ligger 50mm cellplast, under cellplasten ca 20-30mm sand, under sanden ligger den ojämnaste gjutna platta jag någonsin sett.
Från att vara ett litet golvprojekt blev det ett gjutaprojekt. Har aldrig gjutit och har ingen lust att göra det själv, tanken på att slafsa ner hink efter hink i trappan med bruk är inte lockande.
Har någon här en aning om vad det kan kosta att få hit en pumpbil som gör jobbet?
 
Her du källarfönster? Iså fall kan du med vanlig betongbil köra ner betongen med ränna i källaren. Kostar bara lite tid för att bilen står still.
 
Jodå, fönster är det gott om.
Men går det att lägga betong på den befintliga plattan? Fäster det?
 
Vad var det som fick dig att riva upp hela golvet? Var det något problem med den gamla lösningen, att jämna av med sand är ju inte helt ovanligt och det
blir ofta ett jämt underlag att bygga vidare på.
 
Anledningen är att golvet var i dåligt skick och det luktar skunk när det är varmt väder.
Kondensen lägger sig i sanden och unken lukt kryper upp.
Betongare ville att jag ska lägga minst 40mm betong som är väldigt lös på den gamla kakan med en plastfolie i mellan. Förklaringen är att om man inte kan få 100%vidhäftning så ska man inte ha någon alls. Sen ska folien gå upp en bit på väggen så att den nya plattan inte fäster i väggarna.
Kan man inte prima med något istället och få det till att bita?
 
Skulle kört med vidhäftare och primer,
 
Prima med vad?
Har hört något om tapetlim......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.