Har en suterängkåk och ska inreda det gamla garaget i den delen som inte ligger under mark. Det finns en gjuten platta i dagsläget.
alternativ
- Träreglar med sten/glas ull mellan
- Frigolit med ett flytande golv på, gjutet med avjämningmassa eller betong
- Lecakulor, betongblandade med ytskikt av avjämningsmassa eller betong.

Vad är bäst? Lättast är väl träreglar, men vad säger man om trä mot cementgolvet? I och för sig inte källare, men ändå
Frigolit håller inne eventuell fukt
Lecakulor bygger upp mkt.

I de två senare fallen, enklast är väl att använda avjämningsmassa, men är inte det dyrt?
Om man ska använda betong istället, hur sjutton får man en plan yta i våg?

Dessutom ligger det i dag en linoliummatta, som jag helst skulle vilja låta ligga kvar, skrapa 30m2 matta är inte det roligaste =)
 
Vad ska du ha för golv ovanpå, ska du ha värmegolv? Är det uppvärmt? Detta måste man veta för att kunna svara vettigt på din fråga. Generellt så är jag tveksam till träreglar skulle inte valt detta. Att föredra om plattan är oisolerad är ett flytande golv med frigolit och golvspån, men med fuktspärr i form av platonmatta eller liknande. Att ta bort limmad linoleum är inga problem, finns mattborttagare att hya.
 
jag ska inte ha värmegolv, idag är det ett garagegolv som med största sannolikhet är oisolerat. Rummet ska vara uppvärmt, men en bastu och duschdel, i den delen tänkte jag lägga lecakulor betongblandade och flytspackel.

Jag tror jag landar på det flytande golvet med spån, vilken frigolit ska man ha, vanlig vit, eller den lila med faser i? Ska frigoliten limmas? Jag har ett sådant golv i ett annat rum, men irriterande nog har skarvarna i spånet rest sig lite, 2-4mm, antagligen eftersom man inte kan fästa dem i något.

Jag har en annan idé och det är att lägga dubbelvikt sviktdämpningsmatta, den vita skummattan man lägger under klickgolvet, denna tänkte jag lägga bakom golvlisten mot väggen (klämma dit remsor alltså), för att eventuell fukt längs ytterväggen ska kunna ångas upp där, vad säger ni om den saken? En nackdel är väl att det blir mer svårstädat, med ett litet mellanrum mellan list och vägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.