Som husägare står man som vanligt inför valet. Anlita någon eller lära sig ett nytt yrke själv.... Sen jag blev husägare har jag lärt mig många yrken... ;-)

Vad är era erfarenheter av att rita själv? Eller anlita arkitekt?

Vi ska göra lite mindre utbyggnader och förändringar runt huset. Inget jättekomplicerat. Men en del att fundera på och lära sig. Arkitekterna verkar vilja ha typ 1000kr timmen och debitera minst 20timmar... Så det är en hel del pengar att spara.
 
Redigerat:
Det är ju bara att försöka rita. Om du inte lyckas eller inte blir nöjd med resultatet så får du anlita en arkitekt.
 
Eller så gör jag det och du får betala vad du tycker det är värt om du blir nöjd med ritn ;-)
 
Det bero ju helt på vad du vill göra, har du ett öga för utforming, intresse för arkitektur och kan rita någerlunda så är det klart att du kan få till något enklare(eller mer avancerat) som ser vettigt ut. Alla arkitekter är inte fantastiska, utan vill du ha gjort något så föreslår jag att du verkligen kollar upp innan vilken stil arkitekten /firman har innan du beställer något. Ska du ändå betala för kalaset ska det ju bli bättre än du kunnat själv, helst bättre än det du drömt om.
/U
 
Alla lärpengar är dyra pengar. Det räcker inte med att bli arkitekt för att fixa sitt hus. Du måste dessutom gå snabbkurs som konstruktör.

Om du har en bestämd uppfattning vilket hus du vill ha, och lär dig skissa tycker jag ändå att du ska slösa lite krut på en klok och kommunikativ konstruktör. Dessutom betalar det sig många gånger om att anlita en driven trädgårdsdesigner. Inte sist utan FÖRST.
 
Det värde arkitekten tillför är betydligt mer än bara det estetiska (om det är en kompetent arkitekt med förståelse av uppdraget dvs). En arkitekt är duktig på att lösa funktioner och vet vad som funkar och inte. Men viktigast av allt: som byggherre skall du uppfylla alla de krav, regler och lagar som samhället ställer vid ändring och tillbyggnad. Detta kan arkitekten (Skall kunna i a f). Slå en flukt på boverkets ändringsråd m.m. om du inte gjort det tidigare.

De pengar du avser spara på att välja bort professionell kompetens kan ganska lätt förloras genom att lösningarna blir dåliga och/eller regelvidriga. Tänk på hur fastighetens värde påverkas, inte bara på vad det kostar att uppnå ett visst önskemål eller resultat.

Detta sagt så finns det ganska gott om arkitekter som inte har tillräcklig kompetens i kravfrågorna. Men långt ifrån alla. Majoriteten är riktigt duktiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.