Snyggt eller inte?

  • Kanonsnyggt

    32 Röster 66,7%
  • Ganska snyggt

    9 Röster 18,8%
  • Mycket tveksamt

    4 Röster 8,3%
  • Gillar inte betonggolv överhuvudtaget

    3 Röster 6,3%
  • Antal röster
    48
Försöker efterbehandla vårt diamantslipade betonggolv.
Då vi ej ville ha det superblankt (ger något onaturlig look tycker vi...) så är det slipat med 4 diamanter, 4 omgångar.
Men när vi kom till efterbehandlingen så blev det rätt så mycket bök.
Då vi bor i Örnsköldsvik så finns det ingen som utför själva diamantslipningen. Men det löste sig med folk från Umeå.
Men efterbehandling finns det inte heller någon som är haj på här verkar det som. Om du vet av någon, skik högt! (Kontakta oss) Vi har pratat med 20-tal personer runt om i Sverige för att komma på någon lösning. Och vi har fått höra allt från att det inte behövs, till stentvål och medlet StainResist från HTC. Det sistnämna ansåg vi lämpade sig bäst, det ger inte heller fullgott skydd, med så pass att det inte blir märken efter tex rödbetor eller rödvin, bara man torkar upp det på en gång.

Nu har vi haft en städfirma hos oss idag som med hjälp av en HighSpeed polermaskin och Twisterpads polerat ned StainResist två varv och med två olika pads. Det tog dock mycket längre än vad någon kunde föreställa sig (ca 3tim för en yta på 22kvm). + att padsen behövts bytas 3 gånger på 22 kvm, det fastnar tydligen på dem så de inte fungerar. Ska det verkligen behöva bli så?

Min sambo har verkligen ratat slutresultatet och tycker att det blir strävt på vissa ställen, att man nästan fastnar med sockarna och att det är blankare på vissa ställen, ojämnt resultat helt enkelt. Så jag har föreställt mig det värsta. Och ringt och försökt komma på vad vi gör för fel. Men gurusarna på HTC säger att vi gör helt rätt och att det inte heller kan bero på att golvet bara är slipat 4 vändor. Ingen har haft något svar. Det kan bero på flera saker. Hårdheten på betongen, slipningen, hur mycket betongen är glättad, minimalistiska nivåskillnader...

MEN, när jag kom till huset för att kolla av så tycker jag att resultatet är ganska mycket det jag förväntat mig. Jag stör mig mer på hålen efter granbarren...som vi försökt att hitta någon lösning för, spacklat igen, men det kom bara fram mer vid själva slipningen. Ja, vad gör man när man bor alldeles intill skogen. Det är nog bara att acceptera, vi kan inte gjuta om plattan... Man hade säkert kunnat trolla bort dem, om man haft en som slipade i en vecka, för spacklet tar ju minst ett dygn att härda också, så slipar man, så kommer det fram mer, man spacklar, det härdar ett dygn, man slipar osv....

Så vad tycker ni andra om golvet, bu eller bä? Visst, det är vi som ska leva med det och jag tror att det kan bli en snygg kontrast med detta ruffiga och råa golv. Okej, vi har redan gjort valet att ha ett ruffigt och rått golv, men hur tycker ni att hela slutresultatet blir? Kanske svårt att se på ett foto dock.

Om vi ni accepterar golvet, så återstår det att klura på varför padsen blir förstörda så fort, de sägs vara dyra...och vi har ca 50kvm kvar att göra (Hall, kök, matrum och vinterträdgåden som är klar nu)
 
  • DSCN2033.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2044.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCN2051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
vivi_gbg och 1 till
  • Laddar…
Stencoolt med granbarr i golvet!


Jag säger bä.
 
Redigerat:
Jag förstår att detta är högsta mode just nu, men som tur är så följer jag inte med i alla modetrender. För min del så så uppskattar jag detta golv mer hos andra än hos mig......
 
Jag gillar det!
 
skulle vara skitsnyggt men...
för ojämnt resultat tycker jag

det känns lite halvdant tyvärr
 
Istället för klinkers så är det ett snyggt alternativ, använder man en speciell betong eller vad skall man tänka på om man skulle vilja göra så här med betongplattan? Större stenar i betongen? Pigment i betongen? Är det dyrt att slipa betongen så att den blir som på bilderna? Om man ångrar sig så är det väl bara att fortsätta med vanligt golv uppepå...
 
Man kan använda olika betongkvalitér med olika ballast, beror på hur mycket sten man vill ska framträda och hur stora. Man kan även beställa pigmenterad betong. Bor du i en storstad är det nog mycket enklare att få en diamantslipad betongplatta. Vi hade det inte enkelt att hitta någon som kunde utföra det. Och efterbehandligen är tydligen också ett kapitel för sig att få utförd....av någon som vet och kan. Ja, precis, om du vill ha något annat golv efter något år så är det inga problem. Ett epoxygolv (målat betonggolv) måste tex fräsas bort innan man kan lägga klinker på. Det verkar även vara få som slipar små ytor i privata bostäder, därefter priset. Men om man jämför med en något dyrare klinker så skiljer det sig nog inte så mycket i slutändan. Sök på betonggolv här på forumet, finns några eller i alla fall någon tråd med mer info om företag som utför och hur prisbilden ser ut.
 
  • Gilla
Eva Micke
  • Laddar…
Jag tror vi knäcker denna nöt!
Har hittat en i närområdet som verkligen verkar kunna detta, och arbetar för att inom kort göra slutfasen för att bli HTC certifierad för superfloor. Kändes som han visste vad han pratade om och han har gjort en liten bedömning av själva slipningen och kvalitén på den och säger att det är inget fel på slipningen. Dock är han inne på att vi slipar det blankare med plastbundet diamantverktyg innan själva efterbehandligen, för nu är det den som gör det halvblankt. Så våra förhoppningar är höga, dock får vi vänta till november innan han kommer och gör lite försök. Så nu känns det som att vänta på julafton...igen.
 
Precis nu i dagarna håller vårt golv på att slipas till ett HTC Superfloor. Det blir så snyggt! Like it! Jag återkommer med bilder senare, eller kika in på vår blogg så ska jag lägga ut lite bilder i slutet av veckan.

Golvet blir nu slipat i 7 steg, istället för tidigare 3-4 steg. Skam den som ger sig. Nu blir det BRA!
 
Never ending story. Nu har vi fastnat vid efterbehandligen igen.

ALT1
Lägger vi på medlet som skall göra golvet ännu tåligare mot fläckar (tänker främst på golvet vid köksbänken och under matbordet) så får vi frätskador av syror, tex rödbetor, rödvin osv. Det blir ingen färgad fläck, utan mer en frätskada. Och det fungerar ju inte, kommer inte att bli snyggt. Men ytan blev otroligt snygg, väldigt blank och perfekt. Skitsnyggt.

ALT2
Lägger vi på såpa i flera vändor får vi det skydd vi behöver, men det blir inte lika blankt och snyggt. Så nu avvaktar vi...igen...kanske man kan polera med Twister eller få till någon annan lösning för att få fram samma ytfinish endast med såpa...det blir en himla massa testande och jag hoppas på svar från HTC...
 
R
Jag tycker det är jättesnyggt med betonggolv, har det själv, men fick också problem så vi fick istället spackla golvet med ett spackel som liknar betong. Ja man ser faktiskt inte skillnad. Fläckskyddet vi har lämnas det garanti på, även mot kaffe, rödbetor m.m. under 8år! Jag tycker att detta infärgade spackel är det bästa golv jag haft.
 
  • Gilla
Eva Micke
  • Laddar…
Jag slipar betonggolv dagligen och tycker att slutresultatet blir bra.
fråga ett: hur applicerades stain resistent ? Sprutades? Moppades? Gick dom över slutbehandlinen med en twister innan det torkade?
anggående granbarren så går det att åtgärda på en dag, med stenlim som brytes i valfri kulör.
 
  • Gilla
rock_fc
  • Laddar…
Hej!

Gillar verkligen golvet men framförallt vilka snygga partier ni har, var har ni beställt de ifrån?

Mvh
Klara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.