Har ett gäng träpanelstak hemma som jag tröttnat ordentligt på. Dessvärre är budgeten skral efter flytt och mycket fixande.

Har förstått att man helst skall grunda och sedan på med en anpassad takfärg, men det innebär ytterligare någon tusenlapp.

Jag undrar därför vad som hände om jag målar taket i vanlig väggfärg? Har nämligen en hel del sådan över, och då skulle det ju detsutom blir samma vita färg som på väggen, vilket jag gärna vill ha.

Det är inte rätt, det vet jag - men vad händer? Kommer det att lossna direkt?
 
Nä, nog hålls det uppe. Största skillnaden är väl att man brukar köra helmatt i taket.
 
Problemet kan väl vara kvistar mm i taket som kommer blöda igenom färgen. Tror dessutom inte man brukar måla paneltak matt utan snarare mer blankt än väggarna?
 
Oj, hann glömma att det var panel. :)

Kvistlack är nog värt att lägga på vilken färg man än använder. Det är ju inte så dyrt heller.
 
Tack för alla svar!

Nej, kvistlack kan nog behövas. Det jag funderar på är bara om det inte är lättare att måla hela taket och sedan fixa kvistarna när de väl blöder igenom. Det borde ju ta några år, och om jag får måla om taket vart fjärde år så gör det inte så mycket ifall färgen är såpass billig.

Kan man kvistlacka utanpå färg eller måste man slipa i så fall?
 
Ta tjuren vid hornen nu och kvistlacka innan.
Det fungerar inte lika bra att kvistlacka efteråt, svårt att få det bra då.
Bättre att göra rätt från början, du tjänar på det i längden.
 
Men kvistlack + väggfärg funkar tror ni?

Bryr mig inte så mycket om glansen, tycker inte att helmatt är så snyggt, och antagligen inte jätteblankt heller, så i det avseendet blir det nog bra. Frågan är bara om jag måste göra något mer, dvs grunda osv.
 
Jag målade mitt furu-tak för några år sedan. Denna var lackad innan, och vi började med att tvätta, grundfärg och sedan 2 färdigstrykningar. Använde färg avsedd för detta. Missade (eller hoppade över...) kvistlack och nu 3 år senare börjar kvistarna blöda igenom. Egentligen inget vi stör oss på (och skall snart byta taket), faktiskt ganska snyggt...
 
Gör det ordentligt. Kvistlack, oljegrund, två ggr snickerifärg. Finns 10, 15, 40, 70,85-glans. Personligen så tycker jag 10-glans är finast.

Använder du väggfärg så kommer det bara se hemmapulat ut.
 
Slipade vårt tak, målade med snickerigrund och två färdigstrykningar med glans 10. 2 år gammalt och ingen genomblödning. Blev dock ganska dyrt att måla 45 kvm så här. Så i ett av sovrummen snikade jag till det som ett "experiment" och målade med nån sketen no-name takfärg med glans 3 för typ 199:- för 10l. Tror jag fick stryka 3 ggr. Den sitter också kvar fortfarande och inga genomblödningar där heller. Gillar dock taket med glans 10 mycket mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.