Magnus69Falk skrev:
Vi bygger ett eget hus med ekologiskt tänkande.
När olika nya material kombineras med ny teknik etc hamnar man ofta i svåra val: markkyld luft med FTX ventilation tex. FTX leverantören tar bort sin garanti om tilluften inte kommer direkt utifrån med hänvinsing till risk för bekterietillväxt i rören under mark som vi inte kan rengöra...
Vi kommer att ha markkyld/värmd luft och FTX men jag inbillar mig att jag kommer att kunna rengöra rören. Vet inte riktigt hur de ska sluta ännu men tänker mig en rensbrunn. Har lagt ner halva sträckan, använder två st 110 mm avloppsrör som innan de går in genom källarväggen går ihop till 160 mm.

/Tobben

http://www.huset.linnell.se

Edit: Har försökt ändra "laft" i rubriken till "luft" flera ggr men även om det står rätt när jag ändrar så vill det sig inte.
 
Redigerat:
Jag har för mig att det i en del fall (större anläggningar) så har man använt betongrör och fått problem med tillväxt i dessa. Avloppsrör borde ju ändå vara ganska enkelt att hålla rent, om man inte drar sig för jobbet ;-)

Är det någon som räknat, eller mätt, på hur mycket temperaturhöjning/sänkning det blir?

En aspekt är ju att ökat tryckfall i anslutningen innebär ökat arbete för fläkten vilket i sin tur minskar besparingen igen.

Om man har normala luftflöden som ej är dimensionerade för kylning utan bara ventilation så kommer kyleffekten av luften troligen att bli helt försumbar, tyvärr. Skall man kyla med luft så måste man ha "ganska" stora luftflöden om man inte kan blåsa in väldigt kall luft, men jag tror inte den blir så kall i marken, och skulle den bli väldigt kall så kan det vara svårt att blåsa in den utan att få dragproblem.
 
Sorry, har inte läst igenom alla och ber därför om ursäkt om jag skriver något som någon annan redan skrivit.

Om jag inte missminner mig så är detta inte tillåtet (kommer inte ihåg ifall det är i en AFS eller BBR som det står) pga tillväxtbekymmer och "smuts" i kanaler. Dock används detta mycket i lågenergihus utomlands! Tyvärr har jag inte sett någon superbra lösning på detta ännu. Jag har sett några i lågenergimeckat Freiburg i tyskland dock som verkade fungera bra.

Problematiken består nog direkt i att man inte kommer åt och rengöra dessa. De jag såg nere i tyskland var till större fastigheter där intagskanalen var rensbar av driftspersonalen (då dom kunde gå ner i dom) Annars underlättar det om man är väldigt kort om man ska ta sig in i en dim 110....

:D
 
Tja!

Jag har funderat på markförvärmd luft ett tag också och kommer att fixa det när det är dags att slänga ut den gamla minimastern.

Mitt system som jag tänker det i såfall:

Heru 75 eller motsvarande (kanske ett aggregat med borstlösa likströmsmotorer vore nåt) som får in luft via antingen:

-Luftsolfångare (jag har sett en sån lösning på nätet och det borde ju funka),
-markrör (har sett loggar och det fungerar!),
-direkt från luften.

Det som behövs är att meka ihop någon form av styrning som väljer rätt inluftkälla beroende på temperatur och väder.
Markrören ska grävas ner djupt för bästa effekt och luta från huset.
Gör man dessutom en servicelucka halvvägs borde man lätt kunna serva med viska nån gång per år.
Längst bort från huset tänker jag gräva ner ett par breda och djupa betongringar med grus i botten och ev en dränerpump. markröret som då har sin lägsta punkt när det kommer in i betongröret kompletteras med en dränerslang och en böj och rör uppåt till en bit ovan mark. Där sätts en överdimensionerad filterhuv så att bara ren luft sugs in.

På så vis kan jag också komma ner i servicevänlig höjd ifall röret krånglar. Har man en slänt så kan ju röret med fördel mynna ut i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.