Hejsann
Första inlägget i detta forum:)

Jag har precis ledande bud inne på ett fritidshus i Hudiksvall. Får antagligen veta hur det går imorgon.. Spännande!

Nu till min fråga. Huset som står där är på ca 60 kvm. Det står på pelare, som verkar bra. Huset i sig själv är helt hemskt. Skador på golv, gammalmodigt, inte vinterbonat etc.
Stommen verkar vara OK, men måste isoleras mycke mer. Sedan är taket mycket lågt på vissa delar och det går väl ut över boarealen.

Nu är det så att husets ena hörn är nästan 1.5 meter från grannen. Kravet är 4 meter i detta området. Detta betyder att om jag renoverar huset så kan det stå kvar, men om jag river det så måste jag få godkännande från granne och kommunen för att ha det så nära. Detta är inget problem i vanliga fall, men tomten som kan bebyggas är väldigt liten här.

Hur ser kostnaderna ut för att riva allt uton reglarna och bygga nyt vs att riva allt och köpa en färdig stuga?

Kanske en svår fråga, men alla tips och funderingar är välkommen:)
 
Att bygga hus kostar 10-20 000 kr/m², beroende på material och hur mycket du gör själv etc. Vad det kostar att riva har jag ingen aning om, men det har dryftats förr så det går säkert att söka fram.
Att riva allt utom reglarna för att sedan bygga på blir med all säkerhet dyrare än att riva och bygga nytt.
 
Hej och välkommen :)

Kan tyvärr inte svara på några kostnader, vad du tjänar på etc.

Beror ju mycket på vad huset är värt nu ungefär om man ska kunna jämföra eller spekulera samt vad du väljer för hus, hantverkarhjälp mm.

Men vågar nog påstå att det är billigare att renovera än att riva och smälla upp ett nytt fritidshus, frågan är väl hur mycket man vill lägga ut för ett fritidsboende(antar jag).

Skulle själv resonera så här..

1.Vill jag ha min tomt, mitt hus så nära grannen.
2.Hur många veckor kommer jag att vara där.
3.Om läget är jättefint men huset i sämre skick, samt god ekonomi, inga problem.
4.Hur stort hus får jag bygga om jag nu får tillstånd att riva.
5.Kollat runt på flera alternativ.


Om jag skulle riva ett hus som står på plintar så skulle nog det nya huset stå på platta eller vanlig grund vilket medför ytterligare kostnader.



Det där var Mitt resonemang, önskar iaf lycka till med budgivningen.
 
Jag måste nog säga att jag inte håller med Alpha :)

DEt är som sagt många okända faktorer dock.

Det kan mycket väl bli billigare att bygga nytt - särskilt om du tar in hantverkare. Att riva och renovera tar mycket längre tid - ett modulhus smäller ett par man upp på bara ett par dagar. Bara att varsamt riva och sätta ny panel + gips kan ta en eller flera veckor (beroende på skick typ, el, vatten etc i bef. byggnad)

Jag har mitt fritidshus på plintar - och om marken är bra för plintgrund och huset i sig är byggt för det , så skulle jag alla gånger ha behållit det. Det finns inga jättefördelar med krypgrund eller platta som jag ser det (för ett fritidshus utan golvvärme iaf)- om marken är ok för plintar.

/K
 
Hej och tack för alla svar!

Ja, nu är det så att jag tänkte göra det mesta själv, och då räknade jag med att det skulle bli lite billigare egentligen. Kanske inte fullt lika bra men billigare totalt.

Tyvärr tappade vi budrundan på drömkåken.. Men men, det finns flera tomter till salu, så vem vet. Kanske vi bygger helt från grunden på en av dom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.