Jag har lagt granitklinkers i mitt garage och tvekar lite om vilken typ av fog som jag skall lägga. Jag har 5mm fog mellan plattorna och vill undvika att oljespill förstör utseendet när det nu kommer att hända! Det handlar om 90kvm yta med 30x30 plattor.

Finns det någon typ av klinkerfog som är motståndskraftig mot smuts och t.ex. oljefläckar?

Tacksam för tips!
 
Du kan ju mätta fogen med någon härdande olja, typ kokt linolja. Finns också färdiga produkter för detta,
 
Jag har lagt granitklinkers i mitt garage
Har du lagt granitklinkers i ditt garage!!! :surprised: :surprised: :surprised: :surprised:
 
Har du granitplattor kan du inte välja typ av fogmassa fritt, det skall vara en med extra lim i, tex Alfix Universalfix.

Snarare än att behandla fogen skulle jag nog sikta på att ha en väldigt mörk fog där skiten inte syns.
 
Fogen som heter "SUPERCOLOR" är tätare än vanlig och skall inte bli missfärgad lika lätt.
 
Det jag har lagt är Granitkeramikklinkers. Det är den typ som skall hålla för garagebruk. Alltså inte granitplattor (natursten). Köpte på Bauhaus för 99:- kvm.

Pratade med en golvinstallatör idag som sa att jag skulle använda expoxifog om jag ville undvika missfärgningar pga oljespill. Någon som har erfarenhet av detta?

Fler tips på vilken fog som skall användas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.