Hej
Funderar på att byta från en gammal el/oljepanna till bergvärme, gör av med 35-38t kwh så inga större problem med att räkna hem det. MEN att hitta rätt utrustning är svårt, alla installatörer har sina egna favoriter.

För att krångla till det har jag ett hus från 1955 som delvis innehåller blåbetong vilket medför att jag har en ventilationsanläggning med en tillufts/frånlufts värmepump på vinden. Den byter runt 300-400m3 luft per timma men har aldrig funkat riktigt bra och börjar vara dags att byta.

Funderar på om en bergvärmepump plus ett frånluftaggregat typ FLM30 Nibe ( http://www.nibe.se/Produkter/Tillbehor/FLM-30/ ) eller ivt (http://www.ivt.se/products.asp?lngID=646&lngLangID=1 ) kan vara något?

En Nibe 1135+ VPA200/70+FLM30 skulle få plats (liksom liknande lösningar förståss)

Det paketet kan då ställas i pannrummet, ventilationen kan hyffsat enkelt modifieras och kompletteras med en tilluftvärmare. (Finns det??)

Alla bergvärmeinstallatörer ser frågande ut och säger att dom inte tror att det funkar, att dom inte gjort nått sånt, att dom hellre säljer en xxx
.
En snabbkalkyl säger att värmen i utluften blir

Q=Q (värmeinnehåll) = volymflöde * densitet* c (luft) * S (gradtimmar)=360/3600 *1.2*110000=13t kwh (eller 4000kr med bergvärme-värme)

så kanske har dom rätt :) samtidigt vill jag kunna blåsa på ordentligt med ventilationen utan att plånboken fladdrar av draget.


Brydd blir man så frågan är har någon här gjort något liknande, dvs bergvärme + radon och mekanisk till och frånluft och kan berrrätta om erfarenheterna? Eller nån duktig installatör som gjort detta eller låtit bli med ett bra argument??

Mvh
/&&
 
Du skriver frånluft/tilluftsvärmepump menar du att du har ett ftx ventilationssystem idag?
FLM är ju bara ett frånlufts agregat med återvinning. Ett sånt system tar frånluft från wc,bad tvättstuga o.s.v men tilluften tas i sovrum vardagsrum via fasaden (tilluftsventiler eller spaltventiler i fönster) Om man har problem med markradon bör man inte skapa undertryck i huset vilket ett F(X) system gör. Annars om ev. radon problemen bara kommer från blåbetongen ska man eftersträva god ventilation. Man kan mäta strålningen från väggar och kolla efter inläckande markradon vid en nogrannare radon utredning.
 
Ja, jag har ett FTX system med till och frånluft i rörsystem (fast isf värmeväxlare så har jag en luft/luft värmepump Termavent S40). Markradon är inte ett problem.
 
Har Nibe 1235-8 med FLM30 i ett nybygge.
Funkar bra än så länge, men det har ju inte varit någon vinter än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.