Är det någon som har erfarenhet av 3 kammarbrunnar i plast vs. cement? Jag har ett föreläggande från kommunen att åtgärda min 1 kammarbrunn från 50talet...
Utgående stam från huset ligger under bottenplattan ca 3m ner. Det gamla keramikröret vill jag helst spara med tanke på att jag dränerat runt huset 2006.
Mitt problem är att den infiltrationsanläggning (Uponor med integrerad pump)jag vill ha är gjord för maxdjup 3 meter till botten på brunnen. Detta innebär att jag kommer att få lägga min brunn ca 1m under rekommenderat maxdjup.
Vad som kan hända är väl att garantin inte gäller vid ett haveri pga för högt marktryck.
Har fått riktigt bra priser på denna anläggning men chansar helst inte.
Någon som varit ute för samma problem?

Anders
 
lättast lär nog vara att slå en signal till uponor och höra med teknisk support vad dom tror annars kan dom säkert rekomendera en lösning som fungerar, även om du får denna anläggningen billigt så blir den dyr om du tvingas göra om den...
Håller själv på att titta på en in-drän anläggning från Fann och dom är mycket hjälpsamma, skulle tro att uponor håller minst samma klass på support.
 
Men om du gräver 4 meter ner och placerar slamavskiljaren/3-kammarbrunnen, måste du då fylla på med all jord igen? Kan du inte fylla upp till 3 meter, eller blir det konstigt "nivåmässigt" i trädgården?
 
Hemmakatten
Vi har två slamavskiljare. en i cement från Baga och en rund i plast med pumpbrunn från Uponor. Vi känner oss mycket tryggare med den i cement än den i plast. En slamavskiljare i cement håller i 'evighet' och det finns ingen risk att den flyter upp. Den från Baga är dessutom djupare, 3m nånting och borde därmed passa bra hos dig. Ett till plus är att den är billigare än Uponors.
 
Det lutar åt en 3kammarbrunn i cement med en pumpbrunn-Uponor(typ rör) i plast. Detta kan bli spännande för vi har högt grundvatten i området...
 
Hemmakatten skrev:
Vi har två slamavskiljare. en i cement från Baga och en rund i plast med pumpbrunn från Uponor. Vi känner oss mycket tryggare med den i cement än den i plast. En slamavskiljare i cement håller i 'evighet' och det finns ingen risk att den flyter upp. Den från Baga är dessutom djupare, 3m nånting och borde därmed passa bra hos dig. Ett till plus är att den är billigare än Uponors.
Plasttankar kan man ju även förankra (men det antar jag att ni vet?) :)
 
Carisma:Jag har en helt slät trädgård i övrigt. Någon som vet var man köper 3 kammarbrunn( cement) typ Baga eller liknande till bra pris?
Vi bor utanför Borås.
 
Hemmakatten
Carisma skrev:
Plasttankar kan man ju även förankra (men det antar jag att ni vet?) :)
Jo, den är förankrad. Helst hade man gjutit en platta i botten och förankrat slamavskiljaren i, men det var inte möjligt just här.

Tips till AndersLe: sök på internet. Företaget behöver inte ligga alldeles i närheten, de är nog vana att frakta en bit.
 
Ok,tack för tipsen. Nu är det bara att köra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.