Hej,

Vi är i stånd att bygga ett LB-Hus (Ugglan Classic 121) i Växjö. LB-Hus har som standard på dessa hus Frånluftsvärmepump med fjärrvärme som tillskott (vi måste dra in fjärrvärme).
När man pratar med LB-Hus så säger dom att det blir mest ekonomiskt med detta alternativ.

Idag var vi på informationsmöte med VEAB (Växjö Energi). Dom hävdar då att enda anledningen till att bygga med denna kombination är att huset inte klarar energikravet på 110 kwh/kvadrat. Som jag tolkar det hävdar dom då att huset är dåligt(?).

VEAB lutar sig även på en undersökning Energikontor Sydost har gjort som visar på att det faktiskt inte alls är billigare att använda sig av FV/FVP kontra FV/FTX. Jag har sökt men hittar inte undersökningen nu tyvärr.

Det som gör att LB-Hus anser att det är bättre med FVP, om jag tolkar det rätt, är att FVP klarar att värma upp huset utan att man behöver använda fjärrvärmen ner till -x grader, och att det skulle vara billigare att driva FVP än att köpa in FV.
När man såg uträkningen i Energikontorets studie så har dom räknat på att det går åt lika delar el och fjärrvärme för att värma huset.

Har LB-Hus fel i att effekten på NIVE 360P inte räcker tidigare än dom räknar med och FV måste tillskjutas tidigare? Har energikontoret räknat fel åt skogen?

Jag har kikat lite på forumet och hittat den här disussionen för några år sedan, frågan är om det har ändrat sig något. Upplever man ett kallras som stör vid ventilerna i FVP-fallet?
Är det så att FTX faktiskt är bättre än FVP?
Vad rekomenderar ni som kan sånt här?
 
Väldigt svårt att dra exakta slutsatser av den schematiska broschyren. Jag tycker jämförelsen haltar en aning och jag förstår inte hur de räknar på kapitalkostnaden för att installera fjärrvärme och FRVLP. I mitt fall så skulle det kosta mer att ansluta fjärrvärmen än att köpa och installera frlv pump. Mängden utsläpp av CO2 är också svår att göra så enkel. Använder man uteslutande vind- vattenkraft till elen så kan det vara bättre än fjärrvärme som ofta stödeldas med olja den kalla årstiden. Då får man argumentet att de miljövänliga KWh el vi inte använder kan exporteras till Europa och på så sätt minska kolkraften osv. Den broschyr du läst och funderar på skulle jag ta med en näve salt. Utgå från din egen situation istället.

Hur det än är med miljöpåverkan så kan man generellt säga att fjärrvärme som produceras med spillvärme, biobränsle, sopor är bra för miljön. För skojs skulle kan du alltid fråga din leverantör hur många m3 olja de eldade med förra året.

FRVP har ju den fördelen att den är bra och effektiv på vår, sommar och höst. På vintern krävs mycket elpatron. Kortfattat kan man säga att FRLVP ger dig billigt varmvatten den mildare perioden av året. Fjärrvärme ger dig troligtvis ett billigare KW pris på energin hela året men FTX återvinner bara frånluftens värme och omvandlar den till varmare tilluft, alltså inget "billigare" varmvatten att duscha i.

I ditt specifika fall med någon form av "tvångsanslutning" av fjärrvärme så är mitt råd att välja bort FRLVP och satsa på FTX.
Detta av följande orsaker:
+ Ekonomi, billigare investering, återvinning på frånluften
+ Komfort, du slipper kallras vid friskluftsventiler
+ Klimat, du slipper en FRLVP som låter en del då kompressorn jobbar

Det finns också ett antal nackdelar med FTX, ljudnivå vid tilluftsddon (tex sovrum), svarta smutsringar runt tilluftsdon (välj de som sticker ner en del så slipper du det), mer ventilationskanaler som kan samla smuts och ska rengöras, fler filter som ska bytas.

Fördelarna överväger dock nackdelarna anser jag.

Själv valde vi FRLVP av olika skäl. Jag är mycket nöjd med det valet, särskilt ekonomiskt. Vi kunde ju dock välja om vi skulle installera fjärrvärme eller ej, dessutom var fjärrvärmen här dyr både i fast avgift per år samt även per KW.

Lycka till!

edit: Kikade in på Växjö Energi och ser att de har olika alternativa betalningplaner för fjärrvärmen. Det försvårar ev beräkningar ytterligare och man bör noga räkna på sin situation och se vilket alternativ som blir billigast. Det betyder också att det blir än svårare att utläsa något konkret ifrån "energibroschyren" då man ej vet vilket alternativ de valt för fjärrvärmen. Tar man den billigaste installationen så har man en fast årsavgift på 3600:- att väga in, den fasta elavgiften påverkas inte då man klarar sig på 16A säkring oavsett. Det rörliga KW priset kan inte heller sägas vara särskilt lågt då man valt 6000:- alternativet. Du får nog räkna lite på vilken investering du ska göra i fjärrvärmeanslutningen.
 
Redigerat:
Tack för svaret WeBee.
Jag har under dagen roat mig med att ringa till LB-Hus och pratat med deras kille som gör energiberäkningar, samt en VVS-firma här i stan för att se vad dom ansåg.

Båda kom helt oväntat med samma slutsats:
Installera FTX för komfortens skull men inte för att du kommer spara en förmögenhet på det. Installationskostnaden för FTX-systemet är dessutom betydande (minst 50.000 extra enligt killen på LB-Hus). Och problemet med kallras ner på golvet under fönster och ventiler skall inte vara något problem idag med ventiler som är tillverkade för golvvärme då de skall sprida kalluften bättre (detta enligt VVSaren).

VVSaren rekomenderade tom att jag skulle gå på LB-Hus förslag då det antagligen hade blivit bra mycket dyrare att rita om hus och installera FTX än vad jag nånsin skulle tycka den komforten var värd.
Sen hade han en syn på att FTX-aggregatet antagligen kommer dra mer ström än vad VEAB hade räknat med då det sitter två¨fläktar i FTX-aggregatet kontra endast en i FVP.

Hur som helst är det en otäck jungel det här med att bygga hus, och då bygger vi NF!
 
Mer griller i skallen inför beslutet.
Min FLVP gick sönder (kompressor) 2 ggr inom 3 års tid. Den spar inte någon energi alls numera.
En FTX håller "hur länge som helst" i jämförelse.
 
Du har flera förvsårande omständigheter i ditt fall. Dels att du bygger LB hus som har FRLVP som standard och troligtvis ger dig lite eller ingenting om du väljer bort denna. Dels att du är tvungen att ansluta fjärrvärme som gör att du tvingas till en ytterligare investering samt en fast årsavgift på densamma.

I ditt fall kan du ju välja antingen att välja båda eller ta bort FRLVP och välja FTX. Som du beskriver att LB hus sagt att det kommer kosta dig 50.000:- extra med FTX så är det ett besvärligt läge. De saltar bra på denna förändring. Det enda som behövs är ju ett FTX aggregat samt tilluftskanaler och don. Detta borde kosta långt ifrån 50.000:-, men du är i händerna på deras totalentreprenad och kan inte släppa in någon annan eller göra detta själv.

Beträffande kallras så visst finns det idag bra friskluftsventiler för golvvärme att sätta uppe på väggen där luften fördelas bra. Jag har själv sådana TL-F fresh ventiler. Trots dessa så känner man kallras om man står bredvid dem invid väggen och även i viss mån en bit ifrån. Om man sedan upplever det som ett obehag eller inte beror på hur känslig man är. Man kan också tycka att det är en begränsad tid på året då dessa obehag uppstår så man kan leva med dem. Detta är alltid ett dilemma med golvvärme och friskluftventiler. Det man kan göra är ju att placera dem på så bra ställen som möjligt ifrån fönster och tillräckligt många för att det inte ska blåsa alltför mycket från de som finns. Trots att vi tänkte igenom detta noga och följde anvisningarna för placering så kommer de en dag att vara precis ovanför där man t ex vill ha en säng, och det kan ju bli kallt på vintern.
Fördelarna med dessa ventiler är ju dess enkelhet och korta rör där det är lätt att rengöra och därigenom få så bra tilluft som möjligt. Man kan ju också stänga den ventil dä rman för tillfället upplever ett obehag tex om man sitter/ligger alldeles under.

Skulle du kunna välja enbart FRLVP så skulel jag rekommendera det. Nu med den situation du befinner dig i kanske det ändå är enklast och billigast att ansluta fjärrmvärmen på FRLVP och på så sätt komma billigast undan?
 
Jo i vårt fall blir det nog bäst med FRLVP som styr mängden fjärrvärme som går åt.

Vi har ju som jag skrev ovan dessutom valt ett Ugglan Classic 121. Till skillnad från alla andra LB-Hus så får man inte rita om det, då det är ett "specialpris-för-snåla-Växjöbor".
FTX-systemet innebär en viss omritning av huset för att få in tilluftskanaler osv. Vilket säkert för att priset blir mumma.

Hade jag byggt ett annat hus med andra möjligeheter hade jag nog dock valt FTX, men men. Plånboken är en elak vägvisare i vissa val.
 
Det skulle väl vara det :D
 
Vi var i ungefär samma sits dom du Mackie. Vi har flyttat in i vårt Myresjöhus precis innan sommaren.
Bakgrund: Fjärrvärme ingår i tomtpriset (inkl. installation av fjärrvärmeaggregat). Tyvärr ganska dyr kW-kostnad på fjärrvärmen (~75öre/kWh).
FLVP ingår i Myresjöhusen som standard, FTX som tillval (läs tilläggspris..).

Vi bodde i ett nybyggt hus sedan tidigare som hade FLVP, så den uppvärmningsmetoden visst vi exakt hur den fungerade, men var intresserade av FTX-alternativet, för det skulle "fungera bäst" om man vill köra med fjärrvärme.

En stor skillnad mot er situation är att vårt byte av FLVP mot FTX inte var i närheten av det ni har fått som pris, jag tror vi fick lägga till 11 000:- för att byta system.

Vi valde till slut att köra på kombinationen fjärrvärme & FTX.

Jag har ännu inte hunnit utvärdera de ekonomiska skilnaderna på systemen, men kan återge vad vi upplevt hittills.

+ Mycket bra luftkvalitet inomhus.
Min sambo har pollenallergi, och det märks skillnad mot tidigare när luften nu är filtrerad innan den kommer in.

+ Friskluft när man har sovrumsdörrarna stängda. Här tycker jag att det är en jätteskillnad mot FLVP-alternativet. Med FTX (och aktiv tilluft) har du bra luft på nätterna om du vill stänga sovrumsdörrarna.

+ Bra luft på sommarkvällar. Det är lättare att få en okej temperatur inne efter en het sommardag än vad det var när vi hade FLVP.

+ Varmvatten. Tar inte slut. När vi hade FLVP (utan extra VV-beredare) tog varmvattnet ofta slut efter att barnen hade badat.

- Bakgrundsljud. Vi valde extra ljuddämpare för att få så tyst som möjligt och det känns som det fungerar rätt så bra. Det var dock tystare när vi hade FLVP. Det är ett litet luftsus som hörs på kvällen när det är tyst i övrigt.

- FTX-aggregatet (fläktarna) låter mycket i det rummet man har placerat det. Vi har aggregatet i tvättstugan, och där är det väldigt hög ljudnivå av fläktarna. Viktigt att ljudisolera det rummet ordentligt och gärna ha aggregatet placerat i ett rum som inte ligger vägg i vägg med något sovrum. Alternativt om man placerar aggregatet på vinden, se till att det är placerat ovan tvätt/kök/, dvs inte nära sovrum.

--

Det här med kallras av tilluftsventiler i FLVP-hus tyckte jag endast att man märker av om man är placerad precis under ventilen, inte annars. Vi hade soffan under en t-ventil tidigare och där kunde det vara lite kallt när det var som kallast ute. Annars var det igen fara. Även värt att tänka på var i sovrum man placerar t-ventiler och var man tänkte placera sängarna, så de inte hamnar så att det blir kallras.

Sen tycker jag att man bör tänka sig för ekonomiskt innan man väljer alternativet FLVP+fjärrvärme som spetsvärme. Så fort du väljer fjärrvärme, åker du oftast på en fast kostnad utöver själva förbrukningen och den fasta kostnaden känns svår att tjäna igen på någon slags återvinning. Så antingen kör man med FLVP m eltillskott (då slipper man den fasta fjärrvärmekostnaden) alternativt att man verkligen använder fjärrvärmen för uppvärmning av huset och då tar återvinningen med just ett FTX-aggregat.
 
Just ja, om ni väljer FTX kan de vara värt att tänka på att ha ett aggregat som klarar av flödet utan att behöva köra på max fart på fläktarna, för att på det viset få ner ljudnivån. Dvs. lite överkapacitet på aggregatet.
 
Mystiken tätnar.

Jag ringde precis till LB-Hus och frågade säljaren om han kunde komma med en prisuppgift på vad det skulle kosta att installera ett FTX-system då dom 50.000 jag fick förra gången bara var en höftning.
Det intressanta är att han då säger att han inte tror dom sätter in FTX för att de då inte, vad han trodde, klarar energikraven (110kwh/m2) .

Det gör ju att jag undrar om FTX ger så mycket sämre effekt? Växjö Energi varnade oss lite för det här med att de väljer ett sämre system för att de inte klarar energikraven annars. Men jag tycker ändå det är konstigt att man måste välja ett sämre system för att få ut bättre effekt. Är systemet verkligen sämre då? Är det inte bättre?

Usch, jag tycker inte om det här. Hoppas han har lite vettiga uppgifter när han hör av sig.
 
Vi klarar då energikraven, med FTX & fjärrvärme ...
 
Jo jag tvivlar inte på att man klarar det, han påstod att huset jag tänker bygga inte gör det.
Men som sagt. Vi får väl se vad han återkommer med.
 
Men LB-hus brukar ju ha mycket bra grundutförande på isoleringstjocklekar mm, låter konstigt att det inte skulle funka ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.