Hej!

Har tänkt köpa in några verktyg inför kommande snickerier, jag är ute efter kvalitetsprodukter så jag slipper
den frustratione som vissa budgetprylar innebär.

Jag behöver lite olika maskiner (eller en multimaskin som gör flera olika arbeten), det jag vill att maskinen skall göra är:

Fräsa (överhandsfräs, inte allt för stor, liten och smidig men med bra prestanda)
Pluggmaskin (kex, plugg eller domino, det som ni anser är den bästa lösningen, jobbar med godstjocklek 32x70 oftast)
Sticksåg (liten och smidig, lättmanövrerad osv)
Slipmaskin (för mindre arbeten, slipa till det som fräsmaskinen har skapat)

Budgeten är runt 8´000kr men skulle kunna strecka mig lite längre för att få kvalitetsgrejer.
Kommer oftast att jobba i ek så maskinerna måste vara robusta men helst ändå kompakta.
Om det finns en fräs som även klarar pluggmaskinens jobb så är det självklart ett plus.

Har kollat lite på Festools pendelsticksåg PS 200 Länk, dom hade den i Roomservice och verkade vara rätt smidig, finns en tillsats som man kan köpa som gör det enkelt att göra cirkulära hål.

Några rekommendationer?
 
Köper du allting färdigkapat och kluvet till rätt dimension? Annars så saknar jag någon form av cirkelsåg på din lista.
 
Jesper.A skrev:
Pluggmaskin (kex, plugg eller domino, det som ni anser är den bästa lösningen, jobbar med godstjocklek 32x70 oftast)

Dominon är helt klart den bästa lösningen men då ryker hela budgeten..... ;)
 
Låter som lite konstig prioritering av verktygsuppsättning, men du kanske har en del maskiner redan? Hur har du det med plats i verkstaden, finns möjlighet till trefasuttag?

Som jag skulle ha börjat:

Rikt/planhyvel (jag gillar stenbergs gamla gjutjärnsmaskiner som hyvlar 25 brett, brukar kosta mellan 2-5 tusen och tar inte mycket plats)

Överhandsfräs - Köp något bra, festools är bra men dyra, jag köpte en beg. elu billigt och den fungerar jättebra. Bygg sedan ett fräsbord till den så kan du använda den till en massa saker.

Sticksåg använder jag själv ytterst sällan till möbelsnickeri, möjligtvis för materialuttag när det är för stora brädor att kånka upp i bandsågen. Har man ingen bandsåg kanske man använder sticksågen mer, men har du plats kan jag rekommendera att köpa en bra beg. bandsåg för samma pengar som en festool sticksåg och komplettera med en billigare sticksåg.
Kexmaskin eller domino verkar smidigt, eller en liten bänkstämborrmaskin. Till att börja med kan du ju även fräsa tapphålen med en överhandsfräs om du bygger en lämplig jigg för detta.

Hur som helst, har du inte plats med större maskiner kan jag iallafall rekommendera att prioritera fräsen framför sticksåg i budgeten.
 
Det beror förstås lite på vad man ska göra för möbler, men rikt- och planhyvel, helst två separata maskiner och en stationär cirkelsåg borde vara en bra början, och på det en gerkap och en handöverfräs. Det ryms inte inom en budget på 8000kr, men om du köper begagnat av de två/tre första så kan du kanske komma undan med det dubbla.

Håller med aof om att sticksågen nog kan få vänta lite. Använder nästan aldrig min till möbler, bara bygg och inredning.
 
Har man lite tålamod och vill lägga lite tid på tillfixning av maskinerna kan man komma billigt undan.
Jag har köpt:
Rikt/planhyvel stenbergs
Bordscirkelsåg Waco
handöverfräs Elu
Bordsfräs Stenbergs
Stämborrmaskin

Sammanlagt cirka åtta tusen, sen ungefär lika mycket till för bandsåg och svarv, som jag köpte i "bra" skick och inte orkade leta så länge efter.

Sen är ju en tormek slipsten eller liknande högt upp på prioriteringslistan så man kan hålla alla handverktyg skarpa. Med bra handverktyg kan man komma långt utan maskiner.

Det som är riktigt dyrt som man sällan räknar med är tvingar, limknecktar och alla annan kringutrustning.
 
Jag har flyttat tråden från möbelsnickeri på trådstartarens begäran.
 
Tack så mycket för era svar.

Jag är en glad amatör inom möbelsnickerier, övriga snickerier också för den delen.
Är ute efter kvalitetsgrejer pga att det brukar vara en tendens när man köper budgetgrejer är att dom inte håller måttet och tillslut köper man kvalitetsgrejer ändå när man tröttnar på budgetgrejernas förmåga, så bättre och billigare i slutändan att gå på någorlunda kvalité med en gång.

Skall bara bygga några enklare möbler nu i höst men det kommer bli endel snickerier nästa vår/sommar iom stugbygge.

Har geringssåg och skruvdragare från Dewalt sen tidigare och dessa har fungerat rätt bra för mig, har hört att Bosch skall vara anständiga också, visst är Festool säkert bättre men budgeten räcker inte, kommer iaf att bli ett sticksåg från Festool som sagt. Budgeten är höjd till 12´000kr om det skulle göra ändra verktygsuppsättningen något?
 
Hej

Håller med. Min första maskin skulle vara en klyvsåg.
Jag köpte en justersåg från Plano maskin (på www).
Det var en enklare modell av Sheppach, 315 mm klinga och 2.8 KW motor, 30 gk, flyttbar var viktig för mig (för 3000:).
OK det är riktigt bra maskin för att vara med plåtbord men den mäter sig inte med gjutna bord...
Den kom med en ok kap slidebord.
Köpte även en beg rikt och plan (DW). Jag letade en hel del men fann inga Stenberg etc maskiner till rimliga priser eller rimliga storlekar...

Lycka till

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.