Coop hade endast grått rör och ingen orange till avlopp/dagvatten som jag håller på med just nu.
Enligt dom så är denne grå rör helt gödkänd för utomhusbruk samt nedgrävning, när jag frågade om skillnaden mellan orange och grått, fick jag svar att orange är lättre att ser när man gräva upp, samt att utanför husets tomt måste man använda orange.

Stämmer detta..... eller börde jag passa mig för grått rör innanför tomtgransen...??

Hammer.
 
kör me grått om du vill-------de är lite bättre kvalitet på dom gråa,,,,,,,dom oranga är inte godkända för inomhus bruk
 
Orange ska vara starkare, så de tål jordtryck bättre. De grå tål varmvatten bättre.
 
devnull skrev:
Det finns olika kvaliteter av (grå) avloppsrör, de klassas enligt en Europanorm EN 1451.
EN 1451 B får inte gjutas in och är endast godkända för utanpåliggande montage, de är tunnväggiga.

EN 1451 BD är tjockväggiga och får gjutas in samt även användas under mark, dock endast inom tomtgränsen.

Senast när jag har varit på jakt (ca 2 veckor sedan) efter gråa rör har jag upptäckt att:
Ahlsell har rör som är klassade enligt EN 1451 BD
Silvan har rör som är klassade enligt EN 1451 B
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/17817-skillnad-pa-roer.html#post337234
 
Don grå rör har EN 1451 BD på dom... så nu är jag nöjd...
Rör gubben som gjörde avloppsledning har använt sig av EN 1401 PVC... men jag litar på honom att allt står rätt till.....

Tack för hjälpen...

Hammer.
 
Gråa tål UV, det gör inte röda/orange säger vissa.
Det är uppenbarligen så när det gäller färgen i alle fall.

Röda i jord, gråa ovan jord ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.