Jag har letat efter gamla trådar om att blanda egen linoljefärg men inte hittat mycket.
Är det någon som gör det och har några åsikter om för och nackdelar?
Vill även ha tips på inköpsställen av pigment, förutom Gysinge då;)
 
Jag brukar blanda själv om jag skall måla något mindre t.ex. en stol. Annars är det ju framför allt pigmenten som kostar så det blir inte mycket billigare att blanda egen. Jag brukar riva ihop pigmenten med lite linolja i en marmormortel till en smet som jag sedan späder med linolja. Oftast fungerar det bra men vissa pigment är lite svåra att få bra, beror nog på att de täcker för dåligt och andelen pigment i förhållande till olja blir för stor. Ska man måla med bruten vit färg brukar jag också blanda ihop brytfärgen själv då det sällan behövs så mycket.

Lycka till!
 
Anders: den tråden missade jag för jag sökte bara på detta forumet, tänkte väl att det är här alla "linoljenissar" befinner sig ;)
Claessons var ganska billiga, men blir det samma pris som att köpa färdig så kanske det inte är värt det.
Aof: just det här med mortelsmeten har jag pysslat med när jag dekorerade allt jag kom över med äggoljetempera (för sådär 20 år sen).
Det är kanske till dekorationer som man får satsa på hemblandat då.
 
Hittade ett tips om att använda konstnärsfärg i tub när det gäller att bryta när det inte behövs någon större mängd.
Är det någon som gör så eller använder alla torra pigment?
Det är synd att jag målar i akryl annars hade jag haft hur mycket brytfärg som helst:
 
Jag bryter alltid med konstnärsfärg. Torrpigment skulle jag bara använda till linoljefärg om den inte behöver vara av god kvalité.
 
"Jag bryter alltid med konstnärsfärg. Torrpigment skulle jag bara använda till linoljefärg om den inte behöver vara av god kvalité."

Konstnärsfärg fungerar jättebra att bryta med, men vad är det som gör att torrpigment skulle ge sämre kvalité? Gör man inte konstnärsfärg av torrpigment också? Det viktiga är bra linolja och att man river pigmentet ordentligt.
 
Med torrpigment menar jag just torrpigment. Alltså inte riven med olja. Konstnärsoljefärger är i princip rivet pigment. River man själv blir det förmodligen bättre än om man bara blandar torrpigment med olja, men jag tror att det är svårt som amatör att få till rivningen lika bra som i konstnärsfärg.
 
  • Gilla
Anna Edström
  • Laddar…
Då förstår jag vad du menar. Kanske lyckas man inte riva färgen lika bra hemma, men bra tycker iallafall jag att det blir. Ett tips kan vara att låta "pigmentsmeten" stå en dygn eller två och sedan riva den ett tag till innan blandning. Att blanda torrpigment direkt i färgen år såklart inte att rekommendera.
 
Fast en del färgbutiker påstår att pigmentet är så finfördelat att det inte behöver rivas mer utan kan blandas i direkt.?
 
jo, det är nog olika från pigment till pigment. gulockra tycker jag är väldigt enkel att få bra medans t. ex. grön umbra känns grövre. Det är bara att testa sig fram. Jag tror dock att det är bra att åtminstånde röra ut pigmentet i lite linolja innan man blandar, ungefär som man reder en sås med vetemjöl...;)
 
  • Gilla
David Almqvist
  • Laddar…
Jo att röra ut det först tog jag nästan för givet att man gjorde:) annars får man nog stå med borrmaskinen ett par timmar.
 
Det var en utförlig sida!
 
Ja den har jag bokmärkt.
Jag har nu tagit ur glaset i mina fönster, knäckte tyvärr ett glas, ska jag inhandla vit linoljefärg då att grunda med oberoende vad jag ska ha för färg sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.