Satt och läste om fernissa där hos Gysinge. Tydligen kan man blanda den med lite linoljefärg för att få lite färg på det hela. Det kan ju faktiskt vara en idé, om den skulle bli för ljus när jag slipar den så skulle bara lite antydan till färg ge den en brunaktig lyster igen. Det skall verkligen funderas på!
 
vårt golv som jag skrev om ovan fernissade vi just på det sättet. Men vi hade mycket färg i för att få ett mörkbrunt golv. Du borde kunna bättra lite om det blir för ljust där du slipar, det kommer nog att synas lite men fernissan blir ju inte täckande om man bara har pigment i en strykning så det kan nog bli bra ändå. Det är svårt att försöka återskapa samma nyans som man redan har...men prova dig fram!
 
Tänk på att lackat slits ganska fult, med ljusare områden och grådaskigt där lacken slitits bort. Men man lackar man så noga som Havsutsik föreslår så kanske det dröjer innan man får problem. :) Jag skulle måla trappan, helt klart, eller behålla den som den är förstås.
 
Förmodligen är det som så att trappan är lackad idag för precis som du säger Dr_Jerkyll är den grådaskig på vissa ställen. Och min tanke har hela tiden varit att måla den, bara det att när jag verkligen TITTAR så undrar jag om det passar just den här trappan. Jag hade funderingar på grått, men jag vet faktiskt inte längre om jag tycker att det blir snyggt. Framförallt som vi inte är inne på att måla golven vare sig nedanför eller ovanför trappan. Dock känns det lite intressant det där med fernissa med lite färg i. Inte täckande alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.