Hej!
Äntligen ska jag lägga in nytt trägolv i mitt gamla kök som sett ut som ett meteoritnedslag i 2 månader. Det gamla golvet såpskurades bara men vet inte hur det behandlats innan, så jag behöver lite info när jag nu ska starta från noll med ett sprillans nytt golv (utvald gran och fura, nedtaget med långsvans, hyvlat med tålamod - detta golv måste vårdas).

Ska alltså såpa golvet men jag undrar om det funkar att olja det innan? Skulle vara bra eftersom det är ett köksgolv som kommer att få ta mycket skit från ved, leriga stövlar och matlagning. Men jag funderar alltså eftersom jag vet hur man såpskurar på gammalt sätt men inte har en aning om hur träet påverkas när det förbehandlats med olja.

Funderade även på liten tillsats av vitt pigment i oljan. (Men inget lut för det är INTE bra för trä.)

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Hej det finns bara en såpa... Linoljesåpa och massor av KALLT vatten. Annars har du ett grått tråkigt golv om ett tag.Toppenbra från Gysinge.. Lycka till,mvh Martina-hälsingland
 
Tack Martina, ska kolla efter den i affärn.
 
Gysinges linoljesåpa (som är bra) säljs bara via Gysinge (http://www.gysinge.nu) och vissa återförsäljare med egen etikett, bl a Kleens byggnadsvård.
 
Angående frågan om man kan olja golvet först så: Ja det kan man. Just i kök kan det vara gansla praktiskt att olja först just eftersom golvet då blir tåligare innan den såpskurade ytan hunnit bli det. Använd då en bra men färglös olja. Golvet blir mörkare från början men efterhand som man skurar bort oljan ljusnar det.

Vi kommer dock testa med bara såpskurning i vårt nästa kök...vet inte om oljan gör att det tar längre tid att få fram det ljusa rsultat man är ute efter med ett såpskurat golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.