Hej,

Vi fick ett äppelträd igår i inflyttningspresent, och efter att ha läst på på nätet så har jag förstått att vi ska gräva ett hål som är 1 meter i diameter, och 50 cm djupt och fylla med mullrik jord.

Började gräva ett hål i gräsmattan igårkväll, eftersom jag visste precis vart jag vill ha trädet, och usch vilken dålig "jord" det var där. Ca 1 dm jord, sen verkar det vara fyllnadsmassor med massor av grus och sten.

Ponera att jag lyckas gräva ett tillräckligt stort hål och fyller med bra jord, räcker det då för trädet? Eller kommer det att få svårt att växa med så dålig "omgivning"?

Tacksam för snabba svar innan kvällen :)
 
Susanne Sk skrev:
Hej,

Vi fick ett äppelträd igår i inflyttningspresent, och efter att ha läst på på nätet så har jag förstått att vi ska gräva ett hål som är 1 meter i diameter, och 50 cm djupt och fylla med mullrik jord.

Började gräva ett hål i gräsmattan igårkväll, eftersom jag visste precis vart jag vill ha trädet, och usch vilken dålig "jord" det var där. Ca 1 dm jord, sen verkar det vara fyllnadsmassor med massor av grus och sten.

Ponera att jag lyckas gräva ett tillräckligt stort hål och fyller med bra jord, räcker det då för trädet? Eller kommer det att få svårt att växa med så dålig "omgivning"?

Tacksam för snabba svar innan kvällen :)
Jag skulle gräva lite större, framför allt bredare. Att det är fyllnadsmassor i botten är i och för sig inte så dåligt, eftersom fruktträd vill stå väldränerat. Men någon jordmån måste det finnas för trädet att växa i. Hur ser trädet ut? Kan du ha det som spalje´träd eller spindleträd. Ett litet träd behöver inte lika stort rotsystem som ett stort.

Det finns en väldigt bra beskrivning för hur man planterar äppelträd. Ska se om jag hittar den.
http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
 
Redigerat:
Tack för en bra länk!

Jag ska satsa på att gräva lite bredare, det är nog inga problem, men djupare blir nog jobbigt. Trädet är ju rätt litet nu, men min dröm är ju att det ska växa sig stort och fint... :)
 
Helt OK att inte gräva djupare, det har man inte så mycket för ändå eftersom det mesta näringsupptaget görs av ganska ytliga rötter. Gör bara gropen extra bred, som Sommartorparen säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.