Hej!
Skulle bli supertacksam för några tips gällande val av inomhusfärg på väggarna. Vi bygger ett stenhus i lättbetong (även innerväggar i lättbetong) , och det som ingår som standard är bredspackling och sen målning. De val vi står inför är om vi ska
1) Köra på standardutförandet fast lägga till microlit ( detta skulle kosta 80kr per kvadrat)
2) Måla med silikatfärg som innehåller struktur och ger en känsla och utseende av att huset är putsat invändigt. (Detta skulle kosta 100kr per kvadrat)
Helst skulle jag vilja ha silikatfärgen för jag gillar att det känns och ser ut som ett stenhus även från insidan. Men så har jag hört att silikatfärgen är väldigt känslig för smuts och är svår att få ren om man får fläckar på den. Skulle bli jätteglad för lite input på för och nackdelar med de olika valen!
 
Sätta microlit kan vara bra, väggarna blir lite tåligare. Priset har jag inte uppfattning om...
Jag skulle själv aldrig måla mitt hus med silikat, det är fruktansvärt känsligt för smuts, fläckar, spill. Och göra rent är väl inte att tänka på, brukar bara bli fult.
Silikat är bra när man MÅSTE ha en öppen färg p.g.a fuktvandring, men annars tyker jag man ska undvika den.
Svårskött.
 
Tack för ditt svar! Skulle vara jättetacksam att höra från någon som har silikat hemma på sina väggar och vad ni ger färgen för omdöme efter att ni flyttat in.
 
Vi har målat alla källarväggar med vit silikat. Det handlar om sovrum (två) hall, snickeri och Tvättstuga. Färgen har nu suttit ett par år och vi har inga problem med smuts. kritvitt och fint fortfarande! Färgen är dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.