Mycket intressanta åsikter från arkitekten. Lägger mig inte i följande debatt, tyckte bara det var intressant att få läsa arkitektens synpunkter.
 
4: De små sovrummen var han inte så förtjust i. Barn behöver utrymme att leka på, och senare kunna ha kompisar hemma att umgås med, på rummet. Det är heller inte så ovanligt att barn delar rum, i alla fall i låg ålder eftersom det finns 50.000 familjer i Sverige md 4 barn eller fler. Många har barn från tidigare förhållanden som skall bo där i perioder, och rummens storlek sätter effektivt stopp för mer än en säng i varje rum.

Det har jag också funderat lite över. I nybyggda hus är det ofta två-tre små små cellliknande rum, stoora utrymmen i kök, vardagsrum, tvättstuga, hall mm och ett jättestort föräldrasovrum, kallat Master bedroom. men egentligen, hur mycket är föräldrar eller vuxna egentligen på sina rum jämfört med barn/tonåringar? Om jag tänker när växte upp så var man ju jämt på rummet, med eller utan kompisar, likadant hos dem? Kan inte påminna mig att mina föräldrar eller bekantas var särskilt mycket i sina rum? Varför gör man den fördelningen?
 
Vi har byggt på 170kvm där övervåningen är tänkt att för barnen. Vi har ett stort tv/allrum där dom kan umgås med kompisar och sovrummen är på 13kvm var. Dom har även eget badrum så vi får ha vårat ifred när tjejerna kommer upp i tonåren. Jag känner inte att vi några överdrivet stora ytor i huset. I vårat förra hus som var på 127kvm så var barnens rum på 8kvm vilket inte gav någon yta att leka på, när sängen ,ett skrivbord,garderob och en hylla var på plats så fanns nästan ingen golvyta kvar utan barnen fick vara i vardagsrummet och leka. För oss som är 2+2 så är våra 170kvm lagom yta.
 
Intressant tråd. Funderar över om detta med små sovrum och öppna allmäna ytor på något sätt speglar ändrade ideal vad gäller familjen och hur man ska umgås. På 50-60-talet var det mera uppdelat. Mor härskade över köket som var avskilt från övriga utrymmen. Barnen höll till med kompisar på sina egna eller delade rum. Far var på jobbet och hade eventuellt ett eget arbetsrum eller verkstad. Nu ska allt vara blandat liksom. På gott och ont. Blir väldigt lite utrymme för personlig integritet, förutom när man sover, då.

En sak till, ungefär samtidigt som planlösningen inne i husen öppnades upp, så blev det populärt att dela upp trädgården i smårum. Framför allt började man sätta upp insynskydd mot grannar och gatan. Kan man dra några slutsatser av det? Familjen vänder sig inåt?
 
Redigerat:
Traditionella allmogehem hade ungefär så öppen planlösning man kan få. De innehöll ett enda rum. Där gjorde man typ allt! Det renodlade arbetsköket är en modern produkt av funktionalism i mellankrigstiden. Mycket snart upptäckte folkbildarna att vanligt folk envisades folk med att använda sina pyttesmå arbetskök som de alltid gjort: Alltså till att umgås, borsta tänderna, laga middag, lyssna på radio, till sängplats för någon, till att leka, stoppa korv, äta middag, sy och stoppa strumpor. Typ allt!

Varje planlösning är en "tvångströja" för det liv någon anser att man ska leva i en bostad. Ibland tar "fångarna" frivilligt på sig tvångströjan med både glädje och iver. Fram till de stora världskrigens århundrade var olika rum för olika funktion var något som endast återfanns i de högre ståndens hem. Därför upplevdes det av samtiden som "fint" och värt att apa efter. Detta ska man minnas när man söker den moderna planlösningens historia. När vanligt folk fick lite mer resurser gick slantarna till "finrum" för "främmat" och opraktiska skrytverandor.
 
Självklart ska barnens sovrum vara större än föräldrarnas. Hela resten av huset är ju föräldrarnas tum på något sätt. Kommer ihåg hur lycklig jag var när jag fick ett stort rum när jag var 10 och äntligen kunde göra allt jag ville där. Idag ser jag ingen anledning varför jag och min fru skulle behöva ett större sovrum än att sängen och möjligtvis en byrå får plats. Läshörna, fåtöljer etc känns mest som fluff som aldrig skulle bli använt. Vi har 14 kvadrat, räcker gott och väl.
 
Jag tror att när man bygger hus så tittar man på de förhållanden man lever i just nu kanske med 10 års framförhållning map på ytor våningsplan mm. Vårt förra hus köpte vi med tanke på 3barn och utrymme för dem och deras kompisar och att vi var "pigga i benen" dvs två plan 260kvm bostadsyta , stor trädgård med odlingar. Nu när vi har byggt nytt så är siktet mer inriktat på de närmaste åren utan barn hemma ca 180kvm bostadsyta ett plan och två ungdomsrum som kan göras om till gästrum/arbetsrum, lättskött trådgård.
 
F
billy_baver skrev:
Ursäkta dröjsmålet! Ett av de första golvvärmehusen är designat av Frank Lloyd Wright, som hans ideologiska bidrag till The New Deal; överkomliga hus för strävsamma människor omedelbart efter depressionen. Villan ligger i Middleton, Wi. och projekterades år 1936 för Herbert and Katherine Jacobs. Det kostade att bygga US$ 5.500, varav 500 var arkitektens arvode.

[länk]
[länk]

Huset blev till salu 1982, och in flyttade en av arkitektens många hängivna beundrare. Huset var i tämligen medfaret skick. Bland många andra vedermödor berättar köparen följande om golvvärmen: "We had to jack-hammer up the floor, add insulation and plastic heating pipes to replace the wrought-iron radiant heating".

Alltså: Smidesjärn 1936 och plast 1982. Sannolikt har man däremellan övervägande använt koppar.
Redan under romartiden dvs för ca 2000 år sen så hade dom golvvärme i husen så nån direkt ny trend är det inte.
 
billy_baver skrev:
Traditionella allmogehem hade ungefär så öppen planlösning man kan få. De innehöll ett enda rum. Där gjorde man typ allt! .
Jag är lite nyfiken på vad du menar med "traditionella allmogehem". Vilken period? Vilken samhällsklass? Jovisst, visst finns det gamla torpstugor som bara består av ett enda rum. Bondgårdar däremot har väldigt många olika utrymmen för olika funktioner. Att man sedan på vintern huvudsakligen levde i ett rum som var uppvärmt är en annan sak. Titta runt på Skansen. Där är det i själva verket få "allmogehem" som består av ett enda rum. Själv har jag en liten Skånelänga från sent 1800-tal och här syns spår av att det ursprungligen har varit flera små rum. Tyvärr är det alltför många i dag som blåser rent i sådana gamla hus och gör öppen planlösning med köksö.......
 
Sommartorparn> Jag avser tiden före storskifte och lagaskifte, då bondbyarna revs ut. Jag talar om bostäderna för sådär åtta eller nio av tio hushåll utanför landets stadsmurar.

Reseskildringar från 1600- och 1700-talen beskriver hur skjutshållande bönder med familj bodde tillsammans med pigor och drängar. Från detta mönster avvek vid denna tid endast herresäten, slott och prästgårdar (alltså prästboställen i de mest burgna församlingarna).

Först efter skiftesrevolutionen fick varje hemman ett eget gårdscentrum, där man började göra skillnad på herrskap och tjänstefolk. Samtidigt fick hemmansägaren juridiska verktyg att - mot dagsverkeshyra - släppa fram nyodlande torpare.
 
BobbyEwing skrev:
Självklart ska barnens sovrum vara större än föräldrarnas. Hela resten av huset är ju föräldrarnas tum på något sätt. Kommer ihåg hur lycklig jag var när jag fick ett stort rum när jag var 10 och äntligen kunde göra allt jag ville där. Idag ser jag ingen anledning varför jag och min fru skulle behöva ett större sovrum än att sängen och möjligtvis en byrå får plats. Läshörna, fåtöljer etc känns mest som fluff som aldrig skulle bli använt. Vi har 14 kvadrat, räcker gott och väl.
14 kvadrat, vilken lyx !! Vi har 10,5 i vårt nybyggda hus vilket ger en dubbelsäng 0,8m i svängrum åt 3 sidor.... :)

Det blev istället 2 klädkammare på 5+5 kvadrat i anslutning till sovrummet.
Som sagt, någon fotölj eller läshörna är inget som skulle komma till användning för våran del.
 
Mikael_L
imported_Anders_S skrev:
14 kvadrat, vilken lyx !! Vi har 10,5 i vårt nybyggda hus vilket ger en dubbelsäng 0,8m i svängrum åt 3 sidor.... :)
Mao, problemet blir att lyckas komma åt att dammsuga under sängen... :rolleyes:
 
Nja, min dammsugare går att vinkla så det går nog bra. Vårat nuvvarande sovrum på 18kvm är isf värre för där blir det mycket yta att städa istället. ;)
 
lagre skrev:
Har själv vattenburen golvvärme i mitt hus från 1965. I området finns 220 hus med motsvarande system och peppar, peppar, men än har varken jag eller någon av grannarna drabbats av några problem med systemet
Å andra sidan tror jag att era rör består av nästintill oförstörbar koppar.
Dagens plastslangar står tex inte emot gnagarangrepp.
 
Har inte sett så många gnagare nere i min platta :D. Sitter de och gnager sig ner genom parkett och betong hoppas jag att jag märker det och kan ställa ut en fälla...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.