Lämpligt med luftning o behandling med t.e.x Boracol.
 
dum fråga men hur ser folk som isolerar vinden hur träet mår under
dom kanske inte gör nåt fören teglet rasar in

nu är dom klara med ena sidan
ganska skönt
egentligen är det inga problem att fixa själv

byggareosme
det är radhus så dom flyttar bara plattorna över till grannen och till andra sidan
så det är inget dom ska springa upp o ner med
skönt att dom putsar bort all mossa innan dom lägger ut dom igen

dom mätte från insidan då fick han 35kvm
men när han mätte taket så blev det 45kvm
priset hamna på 16pap men kan lova att jag tänker dra ner den med 1000:- fast det är bra pris
han sa att materialet gick på ca.6000:-
men när jag va uppe o räkna pappen och läkt/strö
fick jag fram ca.4300:-
 
Tja du vet inte om man ska skratta eller gråta så jag nöjer mig med att lee åt din småhet och trångsynthet.
Brukar din arbetsgivare dra en tusenlapp från dig fast ni har avtalat om din lön?
Har du råkat ut för det, att den du arbetar för tar av dina pengar som ni var överens om att den summan som du får varje månad är din lön och du har arbetat ihop den själv, inte godtar du då att han tar ifrån dig 1000:- för att han tycker att du är dyr att ha anställd.
Nää du vem du är för het för undrar nog mer än jag, men med den synen du har på medmänniskor och värdet av deras arbete så ser du nog bara dig själv i speglen och frågar "vem som i landet vackrast är".
Men du har inte insett att det är du själv som svarar "det är jag","det är jag".
Vad jag kan förstå på "dina arbetare så är de ovana vid att beräkna både ytor ,areor och längder, för att sedan räkna ut vad de behöver i matriel, vilka omkostnader de har + vinst, för att sedan ge ett bra pris både för kund och sig själv.
Verkar mer som han gjort en felräkning och kommer att lära sig av detta den hårda vägen med ett litet minus i kassan, ännu mer med din lilla "stöld", för kan tänka mig att inget skriftligt avtal finnes, eller?
 
priset hamna på 16pap men kan lova att jag tänker dra ner den med 1000:- fast det är bra pris
Varför?

Topp-tio dummaste kommentaren på detta forum.
 
5.2 racing skrev:
Varför?

Topp-tio dummaste kommentaren på detta forum.
vadå varför?
det måste nog vara ännu dummare kommentar

om det inte passar så behöver dom ju inte göra det eller hur

dom fick 13000:- inkl allt
ca. 13 rullar papp, 500meter läkt/strö och lite pappspik o lim/kära
dom tacka t.o.m mig för att jag fixa 3 nya jobb till dom

tips
ring runt o kolla vad dom vill ha
ta dom billigaste och pruta lite till

lycka till
 
Okej.
 
Jag har inte bestämt mig för om det här är ett skämt eller ej. Vad tror ni andra?

Enligt ts prutades priset ner efter att jobbet hade påbörjats, då stämmer inte "om det inte passar så behöver dom ju inte göra det".

Livets små mysterier...
 
Karakorum skrev:
Jag har inte bestämt mig för om det här är ett skämt eller ej. Vad tror ni andra?

Enligt ts prutades priset ner efter att jobbet hade påbörjats, då stämmer inte "om det inte passar så behöver dom ju inte göra det".

Livets små mysterier...
stora delen av "pruten" var att han sa högre pris på materialet än vad det kostade
om jag inte hade räknat priset skulle jag ha betala det dom sa
sen sa jag att han måste ge mig bättre pris för att jag hade hitta nya jobb till dom
 
Man prutar inte på jobb när man en gång har godkänt priset. Gör man det ,ska man inte få anlita hantverkare. Tro fan att man vill ha betalt i förskott.
 
Att sen flera firmor är duktiga på att ta betalt är en annan sak, men tycker man att det blir för dyrt med hantverkare så får man allt göra jobbet själv istället. Min åsikt
 
5.2 racing skrev:
Man prutar inte på jobb när man en gång har godkänt priset. Gör man det ,ska man inte få anlita hantverkare. Tro fan att man vill ha betalt i förskott.
vad är det du inte fattar ??

ok
jag köpte materialet och dom gjorde jobbet och det blev billigare
låter det bättre???

VARFÖR ska jag betala mer för materialet än vad det kostar?

betalar ni det dom säger eller
vad gör ni om ni får reda på att materialet var mkt billigare än vad dom sa??

lycka till med förskottbetalningen
 
Om nån säger 17000 inkl material, och man godkänner det, så betalar man väl för fan 17000:- eller?
Du har inte nånstans skrivit att DU skall köpa materialet.

Har du däremot förhandlat bort materialet, och kommit överens om ett pris för arbetet, fine. Men jag läser dina inlägg om och om igen, och ingenstans står det nåt om det.
 
ja inkl materiel enligt hans räkning

varför ska jag betala 6000:- när han får betala typ 4000:-
+ att det blev lite papp o strö/läkt över som han tog med sig garanterat till nästa bygge
som nästa kund ska få betala för fast han fick dom gratis av mig

orkar inte skriva mer
betala du det dom vill ha o jag kommer att fortsätta att pruta
speciellt när det är svart

lycka till
 
Men var det inte lite plåtdelajer också? Plåt är osannolikt dyrt.

jag håller med, har du fått ett fast pris och accepterat det så är det inte rimligt att i efterhand pruta ner det, bara för att hantverkarens kostnad såg ut att bli lägre än vad som indikerades.

I så fall skall man anlita hantverkaren på löpande räkning. Då står du som beställare för risken att något oväntat gör jobbet dyrare.

har du anlitat en hantverkare till fast pris, så får du räkna med att hantverkaren måste lägga på en viss riskpremie, något kan visa sig bara svårare än planerat, ågot mateial kan vísa sig vara dyrare än förra gången han beställde osv.
 
Det är enkel matematik det här:

1. Gör jobbet själv till minsta möjliga kostnad... (när jobbet är klart kan du dessutom titta dig i spegeln och säga: Fy f-n vad jag är bra!!!)

2. Låta någon annan göra jobbet och betala det pris man kommit överens om...(om det inte mot förmodan visar sig vara helt åt helvete...!)


Vill vi försvåra ekvationen kan vi alltid ta in följande parametrar:
* Offra två veckor av sin semester
* Riskera framtida vattenläckage
* Spendera mindre tid med sin familj
* Riskera att ramla från taket (det finns ett par på forumet som gjort det med härliga benbrott)

Det finns fler men jag nöjer mig med dessa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.