Hej everybody, jag heter Vugar och jag har tänkt mig att starta ett byggfirma. Därför skulle jag vilja ha några tips om hur jag ska vara mot kunderna. Jag vill liksom lära mig på andras misstag. Ni som har blivit drabbade eller kan en hel del om sånt vill jag gärna höra era tips om bemötande osv.
 
Vara tydlig med planering, tidsplan, frågor och otydligheter som finns.
Ha god kommunikation och göra det ni kommer överens om.
 
Acceptera fel o brister och gör om - då är kunden nöjd. den västa erfarenheten av hantverkare jag haft var inte då som ibland gjorde fel utan de som var väldigt oproffesssionella och svor o skrek när kunden (jag) visade att de var tvugna att göra om.

Skriv avtal med alla kunder och se till att förstå avtalet. TEX om man skall bygga badrum enligt BBV regler så innebär det exakt detta, inte att man sen som hantverkare kan göra flera avsteg......
 
aa men allt det där vet jag.

nu undrar jag om finns det något sånt som kunder gillar som många andra företag inte har? något speciellt? någonting attraktiv?
 
Jag tycker om när en firma kan ta toalansvar för El-VVS- snickeri mm. Så man som beställare får allt med i priset och har en "motpart" att prata med.

Dessutom är det bra tyckar jag om entreprenörern har egna ideer om design - kanske sådant den sett tidigare eller så. Dela med dig, prata med kunden, bewrätta vad du gör och låt inte kunden pressa dig på eventuellt nya sluttdatum utan förbered genom att ringa själv o berätta att du kommer bli sen och ge ett nytt datum.
 
Städa, städa, städa... Håll rent och snyggt omkring dig och respektera att du jobbar i någons hem. Det kan tyckas vara en självklarhet, men tyvärr skiter alltför många hantverkare i det.

Följ upp jobben. Ta kontakt med kunden efter ett år eller så och kolla att allt är till belåtenhet.
 
Är kunden privatperson så tala alltid pris inklusive moms.

En detalj kanske men ger ett mycket bättre intryck och kan göra att missförstånd undviks.
 
Håller med om pris inklusive moms.

Uppskattade också själv när vi hade en firma som gjorde ett störra jobb och som noggrannt läste in sig på/lyssnade till vår beställning, och sedan sa:
- Det är klart att vi gör det så, om ni vill ha det, men vi skulle föreslå att ni funderar på det här alternativet också, därför att... Vi fick flera sådana förslag på alternativa lösningar som vi inte hade tänkt på själva, och kunde i lugn och ro fundera på om vi ville ha det ursprungliga förslaget, eller det som snickarna föreslog istället. I några fall gick vi på deras förslag, i några fall höll vi oss till ursprungsidén. Slutresultatet blev bättre tror jag än om vi hade hållit oss strikt till ursprungsförslaget.
 
Skulle vilja säga

Kommunikation!
Städa alltid efter dig
Som ovan, alternativa lösningar när du hört kunden.
Återkoppla månader/1 år efter allt till belåtenhet?
Rak och ärlig.
Prata alltid moms med privatpersoner.
Se till att få jobbet nerskrivet, så både du och kunden kan följa arbetet.

nått sånt?
 
Var proffsig, täänk på att vara lugn och berätta för kunden. Det västa som kund är när en hantverkare blir arg o sur över en fråga eller tom förbannad över att man tex klagar. kunden har alltid rätt är väl ett bra motto om det inte går överstyr....
 
N
Var trevlig och öppen...
Var öppen med pris/kostnader för kunden...
Erbjud en totalentreprenad så kunden har EN att hålla kontakt med...
Bjud på dig själv så bjuder kunden på sig...
Nämn alternativa lösningar för kunden...
Kom när du lovat att komma...
Gör allt för att hålla tidsplaneringen...
Regelbunden kontakt med kunden om vad som händer...
Städa regelbundet undan innan du lämnar kundens hem...
Skydda saker och ting som finns i närheten av där du arbetar...

Ganska självklara saker tycker jag i alla fall...


Mvh

Köksmontören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.