Undar efter ca 2h läsning här hur jag skall gå till väga för att anlägga gräs innan vintern?
Just nu har jag ca 500kvm lerjord som é full av 50cm högt ogräs och tyvärr inte plan.
Jag har offererat för markarbetet och då begärde jag att dom ytskrapar tomten så det
värsta ogräset försvinner samt planar marken dock med fall ut från huset.
Jag har räknat med att behöva ca 15cm (ca 100ton) harpad matjord ovanpå lerjorden, är detta korrekt eller?

Hörde från bekanta att jag kan trimma ned ogräset (till tippen) sedan köra med jordfräs för att lösgöra rötterna (ännu mera till tippen)... Efter 2-3 fräsningar under 2 veckor kan jag lägga ut matjorden, så fröna och ogräset är kvävt....
Tydligen skall den intensiva fräsningen göra att ogräset ödslar all energi på att bygga rötter som jag sedan fräser sönder vilket skall medföra att dom till sist inte har energi kvar när gräset börjar gro..

Någon som hört om d.y. tips?

Tack på förhand / K
 
Drejsanger skrev:
Undar efter ca 2h läsning här hur jag skall gå till väga för att anlägga gräs innan vintern?
Just nu har jag ca 500kvm lerjord som é full av 50cm högt ogräs och tyvärr inte plan.
Jag har offererat för markarbetet och då begärde jag att dom ytskrapar tomten så det
värsta ogräset försvinner samt planar marken dock med fall ut från huset.
Jag har räknat med att behöva ca 15cm (ca 100ton) harpad matjord ovanpå lerjorden, är detta korrekt eller?

Hörde från bekanta att jag kan trimma ned ogräset (till tippen) sedan köra med jordfräs för att lösgöra rötterna (ännu mera till tippen)... Efter 2-3 fräsningar under 2 veckor kan jag lägga ut matjorden, så fröna och ogräset är kvävt....
Tydligen skall den intensiva fräsningen göra att ogräset ödslar all energi på att bygga rötter som jag sedan fräser sönder vilket skall medföra att dom till sist inte har energi kvar när gräset börjar gro..

Någon som hört om d.y. tips?

Tack på förhand / K
Hmm, det låter som tvärtemot vad jag lärt mig om ogräs i lerjord. Man brukar avråda från att fräsa lerjord eftersom upprepad fräsning förstör strukturen. Dvs. jorden blir mer och mer kompakt för varje fräsning. Dessutom stimuleras vissa rotogräs, exempelvis kvickrot av att hackas sönder i småbitar. Varje liten rotbit blir en ny planta. Å andra sidan brukar just kvickrot med tiden försvinna i en klippt gräsmatta, men det tar ett par år.........

Att förbättra den befintliga jorden är troligtvis den billigaste lösningen. En viktig fråga är vad för slags ogräs det rör sig om, och hur toleranta ni är mot att ha t.ex. kvickrot o tistlar i gräsmattan. Om ni använder er av den befintliga jorden är det en god idé att fräsa ner mull i stora mängder, samt lite grövre sand (absolut inte finkornig sand för då blir det som cement!). Kompostjord brukar man kunna köpa på kommunernas återvinningscentraler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.