Har bilat i källaren och ska byta våra gamla avloppsrör från 30-talet (järnrör). Vill slippa gräva upp på utsidan av huset där avloppet redan är bytt till moderna plaströr nån gång på 80-talet. Problemet är att jag inte når skarven mellan utsidans plaströr och de gamla järnrören från insidan. Funderar alltså på att lämna en kort bit järnrör precis i övergången. Vill å andra sidan inte inte bila upp golvet igen om 10 år för att den korta biten järnrör rostat ihop..
Vet någon om det finns sätt att förlänga livslängden på det det gamla järnröret? Tex genom skjuta in ett smalare plaströr innuti (utan att skapa nya problem..)?
 
Spontant säger jag : Fuska inte. Gör rätt nu och du slipper framtida problem. Vi hade samma situation och det var ju inte ett omöjligt arbete att byta den sista halvmetern utanför huset. Jag har inte sett nån lösning där man drar ett rör inuti ett gammalt järnrör - om du inte skjuter in ett 75-mm rör som du sedan går över till 110 inne i huset igen - men återigen: det känns som en riktig fusklösning.
 
Det finns firmor som sysslar med rörinfodring. Då sprutas det plast på insidan av rören som lägger sig som en skyddande hinna. Dett går att göra menjag vet inte om det blir lönsamt på en så kort sträcka.

/Zeb
 
Tack för råden. Som oftast finns inga genvägar till ett bra resultat. Bara att börja gräva då.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.