Ska lägga lite dräneringsrör och funderar lite kring detta med singel.
Schakten är gjord med lagom lutning och och det ska läggas fiberduk.
Frågan är då om man måste ha ett lager singel under röret eller om man kan lägga dränröret direkt på fiberduken och sedan fylla på med singel.

Har sett båda varianterna i div anvisningar - vad är det som gäller egentligen?

Motivera gärna varför man ska göra på det ena eller andra viset :)

Själv tycker jag det känns bäst att lägga röret på lägsta punkten, men det kanske är fel ?
 
Nej, du ska inte ha singel under dränröret!

Dräneringsrörets funktion är ju att fånga upp vattnet som rinner till det och sedan transportera det i fallets riktning, eller hur? Vattnet rinner in i röret genom dess perforering. Lägger du då grus under röret så kommer ju vattnet inte att komma in i röret eftersom vatten inte rinner uppåt. Alltså kan du då lika gärna strunta i röret och låta vattnet rinna i gruset (inte bra).

SÅ, för att utnyttja rörets egenskaper och alltså låta det ta hand om vattnet så lägg det direkt på duken på den täta schaktbottnen.

 
Är det ett rör som ska samla upp vatten så ska det ligga på botten, ska det ge ifrån sig vatten så ska det ligga högre.

Sen anser väl jag personligen att man kan lägga nån cm under ett uppsamlande rör också iom att vattnet rinner mellan stenarna läng lutningen likaväl som det rinner i slangen
 
Jag resonerar precis som er, dvs att röret ska ligga på botten, men varför är det ritat singel under röret på alla skisser ?
T.ex. NCC anger 15cm singel under röret http://www.ncc.se/upload/swe/roads/kross_grus/anvandningsomraden/03_Kringfylln08.pdf
Det måste ju innebära att det måste bli 15cm vatten i dräneringen innan det börjar rinna i röret :-?

Kan tanken vara att man använder singel för avjämning för korrekt lutning och för att skydda dränröret från skador på undersidan orsakat av stenar etc i schaktbotten ?
 
Precis, det blir en vatten samling under röret.
Tycker inte att du ska ha nåt under. Jag hade inte det och än sålänge funkar de
 
Har samma funderingar själv, så därför undrar jag om man har grus under slangen och vattnet sjunker undan så att det inte rinner i slangen, är inte problemet löst då? Beror väl iof på vad syftet med dräneringen är men om det "bara" är för att skydda grunden så är det väl bra om vattnet försvinner ned i marken? (Nu har jag inte tänkt att göra så, bara funderar högt) :cool:
 
Jag kör med båda metoderna beroende på jorden sammansättning.
Är den mycket slamningsbenägen så är det motiverat med ett lager även under slangen.
Dessutom ju större "kåldolme" ju större kapacitet att transportera vatten...
 
Enligt platon så ska man ha ca 5 cm singel under dräneringsslangen...

Jag hde dock max 1-2cm nu.. bara för att få röret stilla och att vatten rinnandes från sidan ska komma in i röret....
 
Har ni något bra tips till mig då, som har rikligt med blålera och vatten nu när jag schaktat botten på grunden. Ska jag verkligen lägga fiberduken direkt på det leriga underlaget eller ska jag lägga något i botten innan jag lägger på fiberduken ?
 
Platons separationsduk tyckte jag var riktigt bra.. HAr du tillgång till sand eller liknande så skulle jag nog lägga lite sånt under duken...
 
Tack för tipset. Så principen att lägga dräneringsslangen direkt på fiberduken gäller även oss som har blålera i botten ?
 
Jag lade ewtt tunt lager 8-16 under röret. 0,5cm så det inte kom diret på. Kan vara lä'ttare att justera lutningen med med lite makadam än att börja gräva i den mjuka blå leran
 
Tar mig friheten och lånar tråden lite....
Har precis fått uppgävt runt huset och skall lägga nya rör och använda mig av Isodrän. Har en lite fundering kring fiberduken: Ska den ligga i schaktbotten under rören eller från schaktsidan upp över rören????
Från Isodräns instruktion: "Täck schaktsidan ned till schaktbotten. Om schaktbotten är lös (ej gångbar) skall filterduken läggas över denna och täckas med minimum 50 mm makadam 8/12 eller likvärdigt material."
Även pordrän anger: "Fiberduk förlägges kring makadam till schaktbotten"
Har hela tiden varit inne på att den ska ligga i botten under rören som skydd mot igensättning. Blev lite förvirrad när vi läste monteringsanvisningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.