Har ett rum i källaren som jag tänkte inreda till kontor. Har inte sett tecken på fukt på de tre år jag bott i huset o hela källaren är synligt torr under alla perioder på året. Tänkte lägga parkett på betonggolvet, med platon under o ventilerande sockel. Allt väl o bra. Frågan gäller väggarna. Kan jag spackla o tapetsera väggarna med gott samvete eller är det ALLTID stålreglar, dubbelgips osv som gäller.

Tacksam för sunpunkter.
 
Ja det är klart du kan spackla och tapetsera väggarna, om det är lite fukt som stilla vill komma ur väggen för att ventileras bort, så kommer så småningom spackel, lim och tapet att börja släppa.

Varken spackel, lim eller tapet är diffusionstäta, spackel och lim är dessutom vattenlösliga, så ev. symptom på fukt borde visa sig efter ett tag.

Jocke
 
Tack för svaret Jocke.
Så du hade alltså inte tapetserat rakt på väggen utan gått på stålreglar osv..?
 
Nej jag tänkte du skulle tapetsera rätt på väggen, du lär märka om det funkar eller inte. Men jag tror inte det är så smart iom. att det nog alltid kommer lite fukt genom väggen. Däremot att hålla på med plåtreglar osv. bara för en tapet känns lite overkill.

Du kanske får måla en tapet istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.