Hej!

Har ni tips på en bra planlösning för ett fritidshus på max 80kvm byggyta, då med 2 st större sovrum (d-säng) och 2 mindre sovrum (barnsovrum). En enkel toa med dusch samt en stor storstuga med integrerat kök.
Loft är ett alternativ, men tankarna är att de stora sovrummen ska vara på markplan.

Har kikat runt på nätet och ritat lite på egen han, men behöver ytterligare "insperation" och tips.......

Det som ställer till det är det där "extra" stora sovrummet.

Stugan kommmer att nyttjas av två familjer, troligtvis samtidigt ganska ofta.
Bygglovet medge ej 2 huvudbyggnader/huvudboenden på tomten, då också max 80kvm byggyta är tillåtet, 1-plan. Inredd vind är tillåtet, dvs loft. Inga restriktioner på taklut, max 3 m i bygghöjd, "där takstolen vilar på stommen"(?)


Tacksam för idéer och tips, länkar etc. :)

/ Erik
 
Jag har 48 kvm med två sovrum, litet badrum och storstuga
På dryga 30 kvm till skulle lätt två sovrum till kunna pressas in, alternativt ett mindre kök + sovrum (fast i ett fritidshus tycker jag personligen inte det verkar vara en bra ide).

Ett loft med ca 5m spännvidd och 37 graders takvinkel får 1.6 i nockhöjd (bredare hus ger ju större utrymme/högre höjd) vilket borde vara tillräckligt som sovloft åt både vuxna och barn. Mitt loft har 120 - och tom där skulle jag tillfälligt kunna tänka mig att sova - som vuxen - och för barnen funkar det jättebra.

Min personliga åsikt är också att i ett sovrum i ett fritidshus så sover man bara och ev byter kläder -så storleken behöver inte vara störer än att man får in en säng (vånings eller dubbelsäng) + byrå och ev garderob. Dvs dryga 2m x 3m funkar utmärkt - vill man ha det lite lyxigare så kan man dra till med ca 2.5 x 3.5 m (mao ca 8.8kvm). Ett badrum skall väl vara iaf 2x3 m för ett sådant hus (man kommer ju tex vilja vara ett apr stycken där ibland vid läggdags osv. Mitt duschrum/toa är bara 1.9x 1.5 m - i minsta laget - men det funkar !
Sen brukar det funka bra att ha kök+vardagsrum sammanbyggda (som en storstuga med kökshörna tex) - man är ju oftast där för gemenskapen iaf

/K
 
Tex
http://roslagsbyggare.se/H_fritidhus_husaro.html

samt att man gör två sovrum av altanen.

Oftast är det inget problem att förlänga husen heller

vet att ängskär hos dem kostar stomrest dvs klart utsida ca 350000 och nyckelfärdigt ca 600 000 plus markjobb
 
Vi har en "gamal" fjällstuga som är byggd i två omgångar med en som vi tycker mycket bra planlösning. Är det ett alternativ så kan jag rita en planritning över den?
Eller är det ett fritishus med 4 st hörn du tänkt dig?
 
Hade väl tänkt mig ett med 4 hörn......
Har ritat endel i Floorplan, så har 3 st kandiderande ritningar än så länge, lite svårt att fatta beslut utifrån dem....

/ Erik
 
Vi håller på och bygger fritidshus men får bara bygga 65 kvm så vi valde att hitta hus utan bärande väggar för att kunna ha vilken planlösning som passade oss bäst och för att även kuna bygga om lätt om man ändrar sig.

Lösningen på det är ju tex Xhouse helt byggt i limträ och bärande konstruktion i långa mått eller som vi tillslut fastande för Hudikhus som vi fått modulera om helt som vi ville med material och mått och annat, också med icke bärande väggar. En balk i taket som håller upp allt och som stöttas av en stämp ungefär mitt i huset.

Två familjer kunde ju ha tex ingång i mitten och hamna i hall/kök/v-rum med vardera familjers sovrum på gavlarna för att få det lite privat.
Har även sett planlösningar med umgängesytorna i mitten med fönster åt ena gaveln och sovrummen i korridorer längs långsidorna om du förstår hur jag menar. Minns tyvärr inte vilket företag det var.

Vi fick ha 3.5m till takfoten och INTE inrett loft. Men nu har vi loft och det gick igenom. Tyvärr har vi restriktioner på taklut 35 grader så det är inte mycket till ståhöjd på loftet. Men när barnen blir lite större så får de flytta upp och husera på loftet och mer utrymme för oss där nere. Så då kan man ju flytta en vägg eller två för att få en annorlunda planlösning:)

Vår handläggare på kommunen förklarade det här med takhöjden att man drar en linje 45 grader mot huset uppifrån och där man träffar både tak och vägg DÄR får måttet vara 3.5 m.
Jag hade jättesvårt att förstå det här med takfotshöjd och förhöjt väggliv först men det har klarnat nu.

Det är roligt att bygga hus när man kan ha lite fria händer och göra sin personliga lösning. Lycka till!
 
Mikael_L
sirbo skrev:
Tex
[länk]

samt att man gör två sovrum av altanen...
Eller varför inte
http://roslagsbyggare.se/H_fritidhus_arholma.html
Direkt då.
Där är det redan 4 sovrum. Slår man bort väggen mellan matplats och allrum. samt gör sovrummet angränsande till allrummet större så ...

I vilket fall så kan vi nog inte ge några direkta råd, förutom att peka ut lite olika leverantörer. Vi vet ju inte från vilket håll ni har infartsvägen, vilket håll ni har fin utsikt, södersol, västersol osv osv. Vi vet inte heller stugans användningsområde. Jag kan tänka mig att den funktionellt bör vara lite annorlunda disponerad ifall den kommer användas som bas vid slalomåkning eller om det är en jakt och fiskestuga osv ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.