Undrar om någon har erfarenhet av böjda väggar i badrum och jobbat med fibercementskivor. Jag har skruvat upp Knaufdanogips Aquapanel indoor i hela badrummet men har den halvrunda väggen kvar. Jag har för mig att denna skiva ska gå att böja i radie men de provbitar jag testat med har inte funkat så bra, skivorna bryts. Diametern i duschen är 1040 mm.
Om inte denna Aquapanel kommer funka så finns Ivarssons ivarit UniCo flex. Funkar det att kombinera dessa två skivor i samma utrymme?
 
  • 20080720_0522.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett alternativ kan vara LUX Element. Har inte arbetat med mer än deras vanliga platta skivor för vägg men de var väldigt lätta och smidiga att jobba med.

Länk för återförsäljare i sverige hittar du här.

// stOra_M
 
Tack för länken. Ser dock att den tunnaste LUX-skivan är 30 mm så övergången funkar inte bra. Aquapanelen är 13 mm tjock.
 
Det finns luxskiva från 4mm och uppåt. Fullstor byggskiva finns i ex 12 mm
 
jag har rund vägg i badrummet..
kör med 6 mm gipsen å vattna väl.
ta 4 lager
regla på 20cm c/c så funkar det kanon.

mvh
snickar estwing
 
Så tänkte jag göra på utsidan men inte inne i badrummet. Efter att ha monterat fibercementskivor i hela badrummet känns det dumt att sätta kartongklädd gips på det ställe där det kommer vara som allra blötast.
Kan det funka att blöta fibercementskivan och sedan böja?
Jag har c/c 150.
 
fn76 skrev:
Så tänkte jag göra på utsidan men inte inne i badrummet. Efter att ha monterat fibercementskivor i hela badrummet känns det dumt att sätta kartongklädd gips på det ställe där det kommer vara som allra blötast.
Kan det funka att blöta fibercementskivan och sedan böja?
Jag har c/c 150.
men du primar å gummar väl?
vad blir blött?

mvh
snickar estwing
 
Håller med estwing. Kör 2x renoveringsgips alt. masonite+renoveringsgips och fuktspärra. En förutsättning är att väggen är fristående.
 
Problemet är väl att det inte är godkänt med pappgips i våtrum längre.
 
Om du använder LUX-skivan som är nån form av frigolit-kärna så kan du såga snitt en bit in i skivorna , MathiasS på forumet har gjort det till en fönstersmyg tror jag.
 
jeppeknaster skrev:
Problemet är väl att det inte är godkänt med pappgips i våtrum längre.

Jo om du kör med matta under fixet istället för gucka
 
saxat från de nya branschreglerna www.bkr.se

"5.7 Skivkonstruktioner
Skivkonstruktioner är vanliga som underlag
för keramiska plattor.
Skivor/skivkonstruktioner avsedda för väggar
och golv skall enligt tillverkaren vara
dokumenterat lämpade/avsedda som underlag
för tätskiktssystem och keramiska plattor i
våtutrymmen samt vara monterade enligt tillverkarens
anvisningar.
Kartongklädda skivor av gips skall inte
användas i våtrum. Gäller både golv och
väggar."

Detta gäller oavsett tätskiktstyp som jag förstått det.
 
Pappklädd gipsskiva i badrummet är uteslutet. Detta är ett nybygge och KA kommer väl knappast att godkänna gips.
Jag får återkomma med reultat av test med att blöta och böja aquapanelen. Detta är till ett fritidshus så det byggs inte dagligen. Blir kanske att jag testar till helgen.
 
Mikael_L
fn76 skrev:
Kan det funka att blöta fibercementskivan och sedan böja?
Jag har c/c 150.
Jag undrar om det verkligen gör någon skillnad att blöta en fibercementskiva.
Materialet påverkas väl inte av vattnet?
När man blöter gips för att böja så har jag fått för mig att det är själva pappen man vill ha mjukare, inte gipset i sig...

Nåja, jag vet inte ... men jag tror ... :rolleyes:
 
Om väggen ligger inom tätskiktet kan det väl knappast spela någon roll om den är pappklädd, se den som en möbel, inom dina fyra väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.